kameralne_inspiracje_motywacja

Czasem mam wrażenie, że czas przecieka mi przez palce. Ledwie wstanę z łóżka, a już jest pora obiadu, który przygotowuję na szybko; projekt trzeba dokończyć, więc jedną ręką mieszam w garnku, a drugą przeglądam notatki; pralka wyprała, naczynia w zlewie się piętrzą, przydałoby się odkurzyć mieszkanie; dziecko wraca ze szkoły, trzeba pomóc mu w lekcjach, a na blogu już dawno powinien pojawić się post. Siedzę do późnych godzin nocnych, a gdy w końcu kładę się spać, odpływam ze zmęczenia, albo co gorsza jestem tak zmęczona, że nie mogę zasnąć.

Nie ma mowy o jakimś wieczorze przy filmie, bo tuż po początkowych napisach, ja już jestem w stanie głębokiego snu. Następnego dnia rano zwlekam się z łóżka później niż planowałam, jem śniadanie w pośpiechu, wyprawiam synka do szkoły, robię zakupy i wracam do pracy. Czas goni, ale najpierw sprawdzam wszelkie powiadomienia, które nagromadziły się przez noc, odpowiadam na maile, zaglądam na Fejsa, wrzucam zdjęcie na Instagram… i znowu pora obiadu. Znacie taki scenariusz? Ja doskonale znam. Tak się dzieje, gdy tylko wypadam z rytmu i trzymam się zasad, które pomagają mi zachować równowagę pomiędzy życiem osobistym i zawodowym.

 

Stałe punkty w ciągu dnia

 

Mam swoje stałe punkty w ciągu dnia, które choćby się waliło i paliło, chcę zrealizować. Priorytetem jest dla mnie oczywiście rodzina, ale praca też jest ważna, daje poczucie finansowego bezpieczeństwa, spełnienia i pomaga mi się rozwijać. Nie zrezygnuję z niej przecież. Tak naprawdę trudno postawić wyraźną granicę, gdy prowadzi się własną firmę i bloga. Praca jest ze mną praktycznie przez cały dzień, ale nie chcę by go zdominowała do tego stopnia, że nie wystarczy mi już czasu dla rodziny, albo na odpoczynek i zdrowy posiłek. Na to też muszę znaleźć czas.

Stałymi punktami są u mnie wspólne posiłki. Obiad jem zawsze wspólnie z rodziną, nawet jeśli wypada o 17, czekam aż wszyscy wrócą do domu. Ten czas jest dla mnie bardzo cenny. Przy obiedzie rozmawiamy, śmiejemy się, żartujemy, dzielimy się sprawami, którymi zajmowaliśmy się w ciągu dnia.

Drugim stałym punktem jest spacer. Odprowadzam dziecko do szkoły, choć nie muszę, bo jest na tyle duże, że może iść samo. Jednak lubię ten nasz wspólny spacer, jest to czas, który poświęcam synkowi, ale także pożyteczna dawka ruchu na świeżym powietrzu.

Wieczór to czas dla całej rodziny i chwila dla siebie. Wtedy czytam, oglądam film/serial, rozmawiam z mężem, czy idę biegać.

Zauważcie, że wszystkie te punkty nie są specjalnie czasochłonne. Nie wykrawam z grafiku dnia ponadprogramowego czasu, tylko pilnuję by to co robię miało jakąś wartość. Możemy zjeść obiad na kolanie z notatkami w ręku, albo wspólnie z bliskimi. Dbanie o jakość chwili jest kluczem do złapania balansu między życiem osobistym i zawodowym oraz wykrojenie większej ilości czasu na to pierwsze.

 

Pomocne w osiągnięciu równowagi między pracą a życiem osobistym

  • ustal priorytety zawodowe i osobiste
  • wpisz je w grafik dnia lub stwórz z nich codzienne rytuały
  • dbaj o jakość posiłków
  • celebruj chwile spędzane z bliskimi

 

Unikanie pracy po godzinach dzięki dobrej organizacji

 

We wstępie pokazałam Wam przykład dnia, nad którym totalnie nie panuję. Wszystko się rozsypuje, ja jestem potwornie zmęczona i przeładowana obowiązkami. Jeśli postaram się o dobrą organizację dnia, na wszystko znajdę czas.

Pierwszym ważnym punktem jest wstawanie odpowiednio wcześnie. Obecnie mogę pozwolić sobie na dłuższy sen, ale jeśli tak zrobię, gonię potem z zadaniami w ciągu dnia. Dlatego wstaję przed 7:00 i po chwili jestem już gotowa do pracy. Dzisiaj zaczęłam pisać o 6:30. Dzięki temu o 9:00 mogłam zjeść porządne śniadanie wspólnie z synkiem i odprowadzić go spokojnie do szkoły. Po powrocie wróciłam do kolejnych zadań. Odpowiadałam na maile, pracowałam nad nowym projektem blogowym i ogarniałam sprawy związane z moją firmą. Około godziny 14:00 mogłam zabrać się za przygotowanie obiadu. Wspólny rodzinny posiłek wypadł o godzinie 16:00. Po obiedzie dopracowuję post do publikacji na blogu i jestem przez jakiś czas online, by reagować na komentarze i powiadomienia w social mediach. Wieczór to czas dla rodziny, czas dla siebie, czas na relaks i aktywność fizyczną. Kładę się do łóżka zazwyczaj koło 22:00, chwytam jeszcze za książkę lub oglądam film. Tuż po 23:00 przeważnie zasypiam. Do pełnej regeneracji potrzebuję siedmiu godzin snu. Niewyspana niewiele z siebie wykrzesam następnego dnia.

Pomocne w dobrej organizacji pracy

  • wykonuj jedno zadanie w danej chwili
  • wyłącz wszystkie powiadomienia w telefonie
  • zamknij strony mediów społecznościowych – FB, Instagram
  • zamknij pocztę w momencie, gdy pracujesz nad projektem
  • ustal priorytety na dany dzień

 

Higiena pracy

 

Potrafię się tak wciągnąć w wir pracy, że zapominam o jedzeniu, piciu, przerwach na rozruch. Ostatnio dziecko przypomniało mi, żebym robiła przerwy w pracy, wtedy będę bardziej efektywna. Czasem ciężko się oderwać, tym bardziej jeśli goni nas czas, albo zadanie wymaga dużego skupienia. Przerwy są niezbędne, pozwalają na szybką regenerację sił. Dzięki nim jestem bardziej wypoczęta, a praca idzie mi dużo sprawniej. To błędne myślenie, że jeśli oderwę się choć na chwilę, później będzie mi ciężko wejść z powrotem w rytm, skutkuje tym, że zaczynamy działać przez siłę, organizm jest coraz bardziej zmęczony i zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Gubimy myśli, łatwo ulegamy rozproszeniu, zaczynamy odczuwać różne bóle (pleców, głowy). Receptą są: przerwa na posiłek, krótki rozruch, zielona herbata i dobre nawadnianie się w trakcie pracy. Wystarczy 15 minut przerwy co dwie godziny i praca wygląda zupełnie inaczej.

 

Pomocne by zachować dobrą higienę pracy

  • zrób 15 minut przerwy co dwie godziny
  • przygotuj zdrowe przekąski i dobrze nawadniaj organizm
  • zrób lekki rozruch
  • przewietrz mieszkanie

 

Zdrowy tryb życia

 

Zdrowe odżywianie oraz aktywność fizyczna są dla mnie niezbędne by utrzymać organizm w dobrej formie. Z wiekiem jest to coraz trudniejsze. Skutki zarwanej nocy, źle zorganizowanego dnia, zbyt długich godzin przed komputerem, nieregularnych i kiepskiej jakości posiłków, odczuwam znacznie dotkliwiej, niż 10 lat temu. Zdolność organizmu do szybkiej regeneracji z wiekiem spada. Jesteśmy bardziej podatni na choroby, potrzebujemy więcej czasu, by dojść do siebie, dlatego niezwykle ważna jest odpowiednia dieta, która dostarcza nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych, oraz aktywność fizyczna, która dostarcza energii. Nawet jeśli jestem bardzo zmęczona, staram się poświęcić 30 minut dziennie na ćwiczenia. Biegam, ćwiczę w domu, jeżdżę na basen, a wiosną i latem na rowerze, częściej wybieram spacer, niż jazdę samochodem.

 

Pomocne w zachowaniu zdrowego trybu życia

  • zwiększ ilość spożywanych warzyw i owoców w ciągu dnia (koktajle owocowe i warzywne, bakalie do chrupania w trakcie pracy)
  • odżywiaj się regularnie
  • poświęć 30 minut dziennie na ćwiczenia

 

Czas dla siebie

 

Nie zapominam także o sobie. Ta chwila, choćby trwała zaledwie 30 minut, pozwala mi złapać równowagę i doładowuje moje baterie. Może to być chwila z książką, relaksująca kąpiel, ulubiony serial, czy cokolwiek innego, co sprawia mi radość. Wczoraj zrobiłam pyszne, ekspresowe i zdrowe ciasto czekoladowe. Taka aktywność pozwala mi oderwać myśli od obowiązków zawodowych.

Zajmuję głowę czymś zupełnie innym, skupiam się na czynności i nie roztrząsam problemów, które pojawiły się w ciągu dnia. Dla mnie idealnym momentem na chwilę relaksu jest wieczór, dlatego że nie wracam już potem do pracy. Daję czas organizmowi, by zwolnił i wyciszył się przed snem. Jeśli kładę się do łóżka z laptopem i telefonem, znacznie trudniej jest mi potem zasnąć.

 

Pomocne w znalezieniu czasu dla siebie

  • zorganizuj codziennie 30 minut na aktywności, które najbardziej lubisz
  • nie kładź się spać z telefonem w ręku
  • bądź offline
  • zadbaj o dobry relaks przed snem

 

 

Obowiązki zawodowe przelatają się z życiem osobistym i jest to dla mnie najbardziej optymalne rozwiązanie. Ciężko ustalić sztywne godziny pracy, takie jak w pracy na etacie, ponieważ w ciągu dnia mam sporo zadań związanych z rodziną i domem. Odnalazłam swój własny rytm dnia i pilnuję, by każdy punkt w nim się znalazł. Warto dostosować go do własnych preferencji. Inaczej wygląda dzień osoby pracującej na etacie, a inaczej mamy zajmującej się dziećmi. Jednak pewne stałe punkty, takie jak odpoczynek, zdrowe odżywianie, higiena pracy powinny się w nim znaleźć.

Jestem ciekawa jak Wy łapiecie równowagę pomiędzy pracą, a życiem osobistym. Jakie są Wasze sposoby na efektywne wykonywanie zadań, dobrą organizację pracy i znalezienie czasu dla siebie?

 

 

Jeśli post okazał się przydatny, będzie mi bardzo miło, jeśli dasz mu lajka i podzielisz się nim ze znajomymi. Dziękuję!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest