fbpx

Balans bieli – jak zapanować nad kolorami na zdjęciu

by Dorota Zalepa
22 komentarze

Z pewnością słyszeliście, że istnieje taki parametr w aparacie cyfrowym jak balans bieli (ang. WB – White Balance), który wpływa na kolory na zdjęciu. Wszyscy chcemy by nasze zdjęcia jak najlepiej odwzorowywały kolory, które widzi nasze oko. By białe było białe, nie niebieskie i żółte, a czarne – czarne.

Temat został liźnięty, przy okazji postu o fotografowaniu w kiepskich warunkach oświetleniowych. W dzisiejszym omówię go bardziej szczegółowo, a dodatkowo napiszę Wam jak możemy ustawić balans bieli przy użyciu zwykłej białej kartki papieru.

 Balans bieli a barwa światła

 

Balans bieli decyduje o kolorystyce obrazu, poprawnie ustawiony WB wiernie odwzorowuje kolory, w zależności od warunków oświetleniowych. Światło ma barwy, które nie są widzialne gołym okiem, ponieważ nasze oko automatycznie i perfekcyjnie ustawia sobie balans bieli w zależności od warunków oświetleniowych. Dlatego bez względu na rodzaj światła, kolor biały zawsze jest biały. Aparat tego nie potrafi i trzeba mu pomóc ustawiając wyżej wspomniany parametr.

Temperatura barwowa światła jest wyrażana w Kelvinach. Jeśli zerkniecie do ustawień balansu bieli w aparacie, zobaczycie, że znajdują się tam różne liczby. Im wyższa wartość tym światło będzie zimniejsze (5500K-10000K), zabarwione na niebiesko – zielony kolor, im niższa tym cieplejsze, w którym dostrzegalne są czerwienie i żółcie (3000K-5000K)

 

W ustawieniach balansu bieli w aparacie mamy do wyboru następujące opcje (nazwy mogą się nieco różnić w zależności od modelu aparatu):

 

Auto – ustawienia domyślne, aparat sam ustala temperaturę barwową na podstawie światła, jakie dociera do matrycy. Jeśli nie orientujesz się jakiej opcji użyć, pozostaw ten parametr. Jeśli fotografujesz w RAW-ach (o nich napiszę w kolejnych notkach), możesz pozostać na Auto, ponieważ i tak będzie możliwość ustawienia balansu bieli w procesie postprodukcji.

 

Światło dzienne (ok. 5200K) – słoneczny dzień.

 

Miejsca ocienione (ok. 7000K) – tego ustawienia warto użyć, gdy fotografujemy w cieniu. Cień ma wyższą temperaturę barwową, która nadaje światłu niebieskawej barwy.

 

Pochmurny dzień (ok. 6000 K) – ustawiaj zawsze, gdy słońce jest schowane za chmurami.

 

Światło żarówek/wolfram (ok. 3200 K) – ustawiane gdy fotografujemy w pomieszczeniu z włączonymi światłem żarowym, które nadaje ciepłych, żółtych i pomarańczowych odcieni.

 

Światło fluorescencyjne (ok. 4000 K) – ustawiaj gdy chcesz zniwelować zielono-niebieski odcień, jaki nadają fotografowanej scenie świetlówki.

 

Lampa błyskowa (ok. 5500 K) – tej opcji warto używać podczas fotografowania z włączonym fleszem.

 

Nastawa własna – dotyczy ręcznego ustawiania balansu bieli, o którym mówi następny paragraf.

 

 

Zdjęcie z oliwkami zrobione zostało w pomieszczeniu z wykorzystaniem dobrego światła dziennego. Pierwsza opcja wygląda według mnie najlepiej.

balans bieli

 

Na zdjęciu poniżej dobrze wyglądają zdjęcia z balansem bieli ustawionym na różne odmiany światła dziennego – światło dzienne, pochmurny, cień. To od nas zależy, czy wolimy by zdjęcie miało cieplejszy (pochmurny i cień), czy chłodniejszy odcień (światło dzienne). Czasami inne rodzaje balansu bieli, tak jak w tym przypadku żarówka, służą do tworzenia kreatywnych zdjęć.

balans bieli

balans_bieli

Ręczne ustawienie balansu bieli

 

Czasem zdarza się tak, że predefiniowane ustawienia balansu bieli, które mamy w naszym aparacie, nie są zadowalające. By uzyskać najbliższy ideałowi balans bieli, możemy ustawić go ręcznie. Wystarczy posłużyć się białą kartką papieru. Ręczne ustawienia balansu bieli pozwoli na uzyskanie większej dokładności.

 

Jak to zrobić?

1. Pamiętaj by ręczny balans bieli ustawiać w tych samych warunkach oświetleniowych, w których fotografujesz. Przełącz ostrość na MF, czyli manualne ustawianie ostrości, ponieważ na gładkiej jednolitej powierzchni aparat nie będzie potrafił złapać ostrości. Parametry ekspozycji (czas naświetlania) dostosuj do panujących warunków. Zrób zdjęcie białej kartki, blatu, a nawet ściany, w miejscu, w którym będzie znajdował się fotografowany obiekt. Kartka powinna wypełnić pole pomiaru punktowego (najlepiej jeśli zajmuje większą część lub nawet cały kadr).

2. Wjedź do menu aparatu i tam wybierz opcję ręczny WB wg wzorca bieli.

3. Wskaż wzorzec balansu bieli, czyli nasze zdjęcie białej kartki.

4. Wyjdź z menu.

5. Przed fotografowaniem sceny wejdź w WB (tam gdzie są dostępne opcje wyboru balansu bieli) i wybierz nastawa własna (w Nikonach pomiar manualny).

6. Rób zdjęcia.

Balans bieli a RAW

 

Jeśli fotografujesz w trybie RAW, nie musisz martwić się o ustawienia balansu bieli, możesz ustawić go na Auto, a ewentualnej korekty dokonasz podczas wywoływania RAW-ów za pomocą programu graficznego. Balans bieli jest tym ustawieniem, które nie stwarza żadnego problemu podczas późniejszej obróbki. Zdjęcie z oliwkami zostało zrobione w trybie RAW i delikatnie obrobione w programie graficznym.

reczny-balans-bieli

 

Jeśli fotografujesz w JPEG-ach, dokładne ustawienie balansu bieli jest bardzo istotne i wpływa na efekt końcowy zdjęcia. Jeśli nie będzie ustawiony prawidłowo, późniejsza obróbka zdjęcia może go nie uratować. Ciężko bowiem zlikwidować zimną niebieską lub żółtą poświatę. Dlatego przed wykonaniem zdjęcia sprawdź dokładnie ustawienia balansu bieli, skorzystaj także z podglądu zdjęcia na wyświetlaczu LCD, by widzieć, czy kolory na zdjęciu są prawidłowe.

 

Istnieją także sytuacje, w których mamy mieszane światło. Na przykład światło dzienne miesza się z żarowym i/lub fluorescencyjnym. Takie mieszane światło występuje np. na koncertach. Co w tej sytuacji możemy zrobić? Ustawić balans bieli na światło, które dominuje i sprawdzić efekty. Mimo to, trudne może być odwzorowanie kolorów w takich warunkach ośietleniowych (bywa, że jest to atutem zdjęcia). Dobrze w takim momencie fotografować właśnie w RAW-ach, by móc potem przetestować w programie graficznym różne ustawienia balansu bieli, mamy także znacznie większe możliwości obróbki.

 

W następnych fotograficznych odcinkach napiszę Wam o sprzęcie, którego używam (doszło parę drobiazgów), wyjaśnię dlaczego fotografuję w RAW-ach i napiszę o książce fotograficznej, którą ostatnio przeczytałam.

Jestem ciekawa, jak wyglądają Wasze eksperymenty z balansem bieli. Mam nadzieję, że po dzisiejszym poście, zajrzycie do tej funkcji w aparacie i wypróbujecie różne ustawienia.

 

 

Zapisz się do Kameralnego Newslettera, otrzymasz dostęp do poradników fotografii i unikatowej treści bloga.

Obserwuj bloga na Bloglovin i Facebooku, by być na bieżąco z wszelkimi blogowymi nowościami.

Dołącz do mnie na Instagramie, to tutaj dzielę się moją codziennością. :)

Jeśli podobał Ci się wpis, proszę udostępnij go dalej. Dziękuję! :)




Podobne wpisy

Close