fbpx

Jak napisać dobre CV? Porady headhunterki

by Dorota Zalepa
60 komentarzy

Ostatnio pisałam Wam o moich doświadczeniach związanych z prowadzeniem firmy, w której cenię przede wszystkim wolność. Jest to zaleta, która sprawia, że prowadzenie własnej działalności wygrywa z pracą na etacie. Jest też duża szansa, że po prostu nie trafiłam, na dobrą i satysfakcjonującą pracę na etacie.

 

Jedna z czytelniczek pod wspomnianym już postem napisała, że po ukończeniu szkoły chce pracować na etacie, by zdobyć doświadczenie, które będzie mogła wykorzystać we własnej firmie w przyszłości. Uważam, że jest to świetne rozwiązanie dla osób nie mających jeszcze sprecyzowanej ścieżki zawodowej. Pracując na etacie poznają branżę od podszewki oraz rozwiązania, które sprawdziły się u kogoś, co jest bardzo cenne w późniejszym rozwoju własnej firmy. Oczywiście są też osoby, dla których to praca na etacie będzie idealnym rozwiązaniem.

 

Zanim jednak zaczniemy szukać pracy, pierwszym krokiem jest napisanie dobrego CV. W Internecie krąży wiele porad, nie wszystkie są rzetelnie napisane, dlatego postanowiłam zasięgnąć informacji u kogoś, kto z życiorysami ma do czynienia na co dzień. W ramach projektu Between Us zaprosiłam do współpracy headhuneterkę Agnieszkę Ogonowską, która zajmuje się rekrutacją pracowników dla różnych firm, rozwojem osobistym i motywacją. Wiele informacji na ten temat znajdziemy również na jej blogu Miejskie Przygody.

 

 

Ponieważ post jest dosyć obszerny, podzieliłam go na dwie strony. Zajrzyjcie koniecznie do strony drugiej, na której znajdziecie m.in. najczęstsze błędy pojawiające się w CV. A teraz oddaję głos Agnieszce.

 

Jak napisać dobre CV?

 

Bardziej niż korzystanie z dostępnych w sieci wzorców, przyda się znajomość kilku podstawowych zasad i przekonanie, że chcemy stworzyć dokument, który będzie przedstawiał nas w korzystnym, ale i pełnym, świetle. CV to główny sposób na zainteresowanie sobą potencjalnego pracodawcy. Niby wszyscy to wiemy, ale większość osób, które spotykam, traktuje napisanie CV jako zło konieczne, mękę, czy w najlepszym razie Bardzo Trudne Zadanie. Faktycznie, przygotowanie dobrego CV wymaga od nas zaangażowania i poświęcenia ok.  3-4 godzin, ale jeśli tylko okaże się ono przepustką do interesującej pracy, to inwestycja ta szybko się zwróci.

 

Cele CV

 

Zacznijmy od uświadomienia sobie, jakie zadanie ma spełnić te kilka kartek papieru. Gdy wysyłacie CV do firmy, trafia ono do konkretnej osoby. To może być rekruter, który zajmuje się poszukiwaniem odpowiednich kandydatów, pracownik działu HR, który ma na głowie jeszcze wiele innych spraw, to może być wreszcie recepcjonistka lub sekretarka, której głównym zadaniem jest selekcja dokumentów i przekazywanie ich dalej. Każda z tych osób spojrzy na nasze CV inaczej, więc jeśli tylko mamy możliwość sprawdzenia, do kogo trafi nasze CV – zróbmy to! To bardzo pomoże przy jego odpowiednim formułowaniu.

Niezależnie od tego, kto jako pierwszy będzie nasze CV oglądał, musi być ono na tyle dobrze napisane, by zaczął nie tylko je oglądać, ale i czytać.

 

Dobre CV powinno spełnić kilka funkcji:

 

  • zaciekawić – przykuć uwagę odbiorcy najważniejszymi informacjami, które działają jak słowa kluczowe;

 

  • zaprezentować nas w dobrym świetle – CV jest przepustką do rozmowy kwalifikacyjnej. Na 2-3 stronach, mamy opowiedzieć o sobie tak, żeby ktoś kto je czyta, nabrał ochoty na poznanie nas na żywo. To nie jest więc miejsce na lanie wody. Macie niepowtarzalną szansę, by zaprezentować się z jak najlepszej strony;

 

  • dostarczyć najważniejszych informacji  – największą bolączką rekruterów jest to, że blisko 40% aplikacji nie zawiera informacji, których szukają. Są to tylko skrótowe listy dotychczasowych miejsc pracy kandydata. Żeby dowiedzieć się więcej trzeba wykonać telefon i poświęcić czas na rozmowę. No cóż… Jeśli rekruter jest zaciekawiony i ma tylko kilka aplikacji, to pewnie zadzwoni. Ale jeśli nie jest zaciekawiony naszym CV, a na biurku leży kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt lepiej napisanych dokumentów, raczej nie będzie zawracał sobie głowy telefonem.

 

 

Gdy ustalałyśmy z Dorotą temat wpisu, moją pierwszą myślą było, że to spore wyzwanie w jednym poście dać receptę uniwersalną dla każdego, bo oczywiście co innego zaciekawi dyrektora szkoły, a co innego rekrutera w dużej korporacji. Są jednak pewne uniwersalne zasady i o nich chciałabym Wam opowiedzieć. Żeby łatwiej było je przełożyć na praktykę – użyję przykładu. Będzie to CV 31-letniej Małgorzaty, która szuka pracy jako tłumaczka, mając już pewne doświadczenie w tej branży.

 

Ustawa o ochronie danych osobowych

 

W Polsce jedynym przepisem, który reguluje to, co powinno zawierać CV jest ustawa o ochronie danych osobowych, która narzuca konieczność zawarcia klauzuli o zgodzie na ich przetwarzanie.

,,Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.).”

Wstawiamy ją na końcu dokumentu, może być napisana mniejszą czcionką lub kursywą.

 

Rodzaje CV

 

Wyróżniamy 3 rodzaje CV:

 

  • chronologiczne, w którym po kolei opisujemy swoje doświadczenia zawodowe;

 

  • kompetencyjne, w którym opisujemy dotychczasowe doświadczenia przez pryzmat kompetencji;

 

  • graficzne, w którym najważniejszą rolę odgrywa wizualna forma przedstawienia informacji.

 

Najpopularniejsze na rynku jest CV chronologiczne, ja też takie najbardziej lubię i w tym wpisie posłużę się takim właśnie przykładem. CV kompetencyjne wymaga sporego zaangażowania i pewnej dozy wiedzy rynkowej, by było przygotowane w sposób czytelny dla odbiorcy. Lubię je, ale często oglądam takie, którą są niewłaściwie przygotowane (np. mają zbyt wiele niepotrzebnych informacji) i w efekcie mam poczucie, że dany kandydat mógł się zaprezentować lepiej.

CV graficzne zaś… no cóż… jest bardzo ładne, ale uważam, że sprawdza się tylko przy wąskim wycinku ról zawodowych, które można opisać kilkoma wykresami. A może po prostu jestem zbyt dużą tradycjonalistką?

 

jak-napisac-dobre-cv

Co powinno zawierać dobre CV?

 

1. Ogólne informacje

 

W tej części jest miejsce na dane kontaktowe (to niewiarygodne, ale cały czas zdarzają się osoby, które nie podają w CV danych kontaktowych!). Kluczowymi informacjami są: numer telefonu i adres email. Dokładny adres zamieszkania nie jest konieczny, można podać tylko miasto. Dokładny adres warto podać, gdy uważamy, że może być naszym atutem, np.  gdy staramy się o pracę w firmie, której siedziba znajduje się na tej samej ulicy.

Nie używa się już napisu Curriculum Vitae jako nagłówku dokumentu. Format CV jest już tak powszechnie znany, że każdy wie, na co właśnie patrzy.

 

2. Zdjęcie

 

Temat rzeka i źródło wielu emocji. Moim zdaniem warto je dodać, jeśli mamy swoje aktualne zdjęcie portretowe, z którego jesteśmy zadowoleni. W Polsce możemy zamieścić swoje zdjęcie w CV (w niektórych krajach jest to zabronione z powodu przepisów antydyskryminacyjnych). Większość ludzi to wzrokowcy, a dobre zdjęcie może przykuć uwagę rekrutera.

 

3. Podsumowanie kluczowych informacji

 

Krótki, zawierający kilka (5-6) zdań opis tego, czym się zajmujemy, jakie są nasze kluczowe doświadczenia, czym chcemy się pochwalić już na samym wstępie. To może być forma ciągłego tekstu lub kilku punktów.

 

CV Gosi wyglądałoby tak:

tel. +48 000 00 00

Małgorzata Kowalska

e-mail: gosia.kowalska@email.pl

 

Podsumowanie Informacji

Tłumaczka języka niemieckiego z blisko 10-letnim doświadczeniem we współpracy z klientami biznesowymi i indywidualnymi. Realizuje tłumaczenia symultaniczne i pisemne. Posiada uprawnienia tłumacza przysięgłego. Odpowiadała za tłumaczenia rozmów handlowych podczas 7 wyjazdów studyjnych polskich przedsiębiorców do Niemiec i Austrii. Współpracowała z klientami z branż: produkcja stalowa, chemiczna, przemysł spożywczy, farmaceutyczny oraz e-commerce.

 

C.D. na stronie 2

 

 

 

Jeśli podobał Ci się wpis, proszę udostępnij go dalej. Dziękuję! :)




Podobne wpisy

Close