fbpx

Jak zorganizować wakacje w Chorwacji?

by Dorota Zalepa
41 komentarzy

Podczas mojego pobytu w Chorwacji zadawaliście mi sporo pytań odnośnie organizacji wyjazdu. Postanowiłam zebrać wszystkie istotne informacje w jednym poście, byście, jeśli planujecie wyjazd do Chorwacji, mogli skorzystać z mojego doświadczenia. Już teraz mogę oficjalnie stwierdzić, że wakacje w Chorwacji, były jednymi z najbardziej udanych w moim życiu, a przecież dzięki sportowi, zwiedziłam kawałek świata. Nawet Korea Płd. i Argentyna nie zrobiły na mnie takiego wrażenia.

Transport do Chorwacji

Zazwyczaj korzystaliśmy ze zorganizowanych wycieczek przez biura turystyczne, oferty last minute są na tyle atrakcyjne, że nie czułam nigdy potrzeby organizowania wyjazdu na własną rękę. Tym razem było jednak inaczej. Chciałam wyjechać na dłużej. Tydzień, w przypadku gdy chcemy trochę pozwiedzać, to zdecydowanie za krótko. Samochód na miejscu jest koniecznością. Owszem można wypożyczyć auto na lotnisku, ale loty do Chorwacji w sezonie są bardzo drogie, a oferty biur podróży mało atrakcyjne. Poza tym wielu moich znajomych wyjeżdża do Chorwacji samochodem i taką formę wyjazdu polecali także mnie. Wybraliśmy zatem samochód, ale żeby było wygodniej rozłożyliśmy trasę na dwa dni. Co uważam było świetną decyzją, zważywszy na fakt, że jako cel podróży wybraliśmy środkową Chorwację, od której dzieliło nas blisko 1700 kilometrów, czyli jakieś 20 godzin jazdy samochodem!

Nocleg po drodze był wyczekiwanym wytchnieniem dla całej rodziny. Jadąc do Chorwacji zatrzymaliśmy się na nocleg w Austrii pod Wiedniem, z powrotem w Czechach tuż przy granicy z Austrią. W grę wchodziła jedynie opcja ze śniadaniem. Po podróży dobry sen i porządne śniadanie z kawą, są naprawdę zbawienne.

Pensjonat

chowracja-widok-z-okna

Jak już wspomniałam, celem naszej podróży była środkowa Chorwacja. Jest to świetna baza wypadowa do zwiedzania. Z północnej Chorwacji (np. z Puli) do Dubrownika mielibyśmy kawał drogi – 700 km. Z Podstrany – miejscowości, w której się zatrzymaliśmy – mieliśmy zaledwie 230 km. Różnica jest znacząca! Poza tym chciałam też zajechać do Medjugorie w Bośni i Hercegowinie, do której jest jeszcze bliżej niż do Dubrownika.

Znaleźliśmy bardzo komfortowy apartament z kuchnią, łazienką, Wi-Fi, klimatyzacją, balkonem z widokiem na morze, który znajdował się zaledwie 150 metrów od plaży. Choć polecaliście jechać w ciemno, bo na miejscu bez problemu znajdziemy nocleg, my jednak ze względu na dziecko woleliśmy mieć rezerwację już wcześniej.

Noclegu szukaliśmy za pośrednictwem aribnb.pl oraz booking.com. Jest mnóstwo ofert, nie musieliśmy rezerwować z dużym wyprzedzeniem. Nasz apartament znaleźliśmy na dwa dni przed wyjazdem. Przy okazji przypominam, że jeśli założycie konto na airbnb z mojego linka, otrzymacie 100 zł na swoją podróż.

Jeśli chcemy ominąć pośredników, warto napisać maila bezpośrednio do właściciela kwatery. Dzięki temu zaoszczędzimy kwotę, którą pobiera pośrednik. W naszym przypadku było to około 500 zł. Przed wyjazdem wpłaciliśmy jedynie zaliczkę w wysokości 60 EUR, którą w razie, gdyby coś było nie tak, mogliśmy poświęcić.

Pensjonat Nika okazał się lepszy niż na zdjęciach i jeśli będziemy wybierać się w te rejony, na pewno skorzystamy z niego ponownie.

Miejscowość – Podstrana

wakacje-w-chorwacji

Zatrzymaliśmy się w Podstranie niedaleko Splitu. Niewielka miejscowość, znacznie spokojniejsza niż Makarska, do której zjeżdża mniej turystów, a na plaży jest sporo wolnej przestrzeni. Makarska, którą tak wszyscy wychwalają, owszem jest piękna, ma wspaniałą długą promenadę wzdłuż morza i mnóstwo kawiarni i restauracji, ale w środku sezonu jest bardzo zatłoczona. Z pewnością będzie lepszą opcją we wrześniu i październiku. Jedyną wadą Podstrany był mały wybór restauracji, dzięki czemu ceny dań były dość wysokie. Do Splitu mieliśmy jednak rzut beretem, więc wieczory często spędzaliśmy tam. Omijajcie miejscowość Omiš, która jest bardzo zatłoczona, ma nieciekawą plażę, a największe punkty gastronomiczne i sklepiki umiejscowione są wzdłuż głównej, wiecznie zakorkowanej, hałaśliwej ulicy.

Ceny i płatności

split3

Walutą chorwacką są kuny. Obecnie kurs wynosi 1HRK = 0,55PLN. Ceny podstawowych produktów w Chorwacji są wyższe o ok. 20-30%. Najlepiej robić zakupy w dużych marketach – największą siecią są Konzumy, ale w większych miastach znajdziemy też Lidl. Ceny kosmetyków i leków potrafią być sporo wyższe od cen w Polsce, dlatego lepiej przywieźć je ze sobą. Za krem z filtrem Nivea zapłaciłam 60 zł.

Zależało mi na apartamencie z kuchnią, byśmy mogli śniadania i kolacje jeść na miejscu. Obiady jedliśmy w restauracjach, w zależności od miejscowości, w której aktualnie się znajdowaliśmy. Za spaghetti, czy pizzę płaciliśmy średnio 30-40 zł od osoby.

Pieniądze spokojnie wybierzemy w jednym z licznych bankomatów. W wielu miejscach zapłacimy kartą płatniczą, z wyjątkiem restauracji w mniejszych miejscowościach. Jeśli macie bezprowizyjne wypłaty z bankomatów na całym świecie i możecie dokonywać płatności kartą płatniczą bez dodatkowych opłat, to jest to najtańsza forma wymiany waluty. Jeżeli weźmiecie ze sobą euro, musicie liczyć się z podwójnym przewalutowaniem, które wypada niekorzystnie. Oczywiście warto mieć ze sobą trochę gotówki, tak na wszelki wypadek.

Opieka zdrowotna

Przed wyjazdem wyrobiliśmy sobie karty EKUZ w miejscowym oddziale NFZ. Karty wydawane są od ręki. Dzięki nim mamy prawo skorzystać z bezpłatnej opieki zdrowotnej za granicą, w placówkach medycznych, które są wpisane na listę krajowego funduszu ubezpieczeń. Prywatna praktyka lekarska jest płatna. Apteki są w każdej miejscowości, bez problemu kupimy podstawowe leki (nazwa apteki – Ljekarna). Za każdym razem, gdy wyjeżdżam za granicę, zabieram ze sobą podstawowe leki – coś na ból, gorączkę, biegunkę, chorobę lokomocyjną.

Temperatury

dubrownik

Na przełomie lipca i sierpnia temperatury w środkowej Chorwacji dochodzą do 35 stopni. Oczywiście nie jest to regułą, ale przeważnie w tym okresie jest bardzo gorąco. W nocy nie jest lepiej, dlatego w pokoju klimatyzacja chodziła praktycznie na okrągło. Pierwsze dwa dni były dla nas dosyć uciążliwe, ale z czasem organizm przyzwyczaił się do wysokich temperatur. Konieczne jest nakrycie głowy! Kapelusz, który kupiłam rok temu, teraz bardzo się przydał. Przez pierwsze dni warto smarować się wysokim filtrem UV50, dwudziestki nie ochronią nas przed poparzeniami. W miarę jak skóra się przyzwyczaja, można zmniejszyć wysokość filtra.

O czym warto jeszcze pamiętać?

plaza-chorwacja

• W Chorwacji plaże są kamieniste lub żwirowe, warto zabrać ze sobą karimatę lub leżak. Zbawienna okazała się także parasolka osłaniająca nas od słońca.
  • Dno morza w strefie kąpieli jest także kamieniste, możemy się natknąć na jeżowce, dlatego obuwie ochronne jest konieczne. Kupicie je w każdym sklepie sportowym, kosztuje około 30 zł.
  • Opcjonalnie, jeśli lubicie nurkować, zabierzcie ze sobą maskę i fajkę wodną. Szczególnie jeśli wybieracie się z dziećmi. Woda w morzu jest tak czysta, że widoczność sięga nawet 8-10 metrów.

Co zwiedziłam?

stara-podstrana

W planie były: Dubrownik, Makarska, Split z Pałacem Dioklecjana, plaża Punta Rata w Breli (w 2004 roku magazyn Forbes umieścił ją na liście 10 najpiękniejszych plaż na świecie) oraz Medjugorie w Bośni i Hercegowinie. W trakcie dołożyliśmy oczywiście Starą Podstranę, czyli wspinaczkę na górę do sanktuarium Św. Juraja, skąd widok na Split, Podstranę i wyspy jest zachwycający, wodospady Kravica w Bośni i Hercegownie oraz widok na Zatokę Vrulja, na którą trafiliśmy zupełnie przypadkowo w drodze do Makarskiej.

chorwacja7

dubrownik3

wodospady-kravica

wakacje_w_chorwacji

Nie udało nam się zwiedzić żadnej wyspy i zajechać jeszcze do wielu innych miejscowości, które warto zobaczyć. Jest więc po co wracać.

Koszty

W Chorwacji spędziliśmy 12 nocy plus dwa noclegi po drodze w Czechach i Austrii. Wczasy kosztowały nas znacznie mniej, niż gdybyśmy mieli jechać z biurem podróży. Nie ograniczaliśmy się specjalnie, jak już wspomniałam obiady jedliśmy w restauracjach, z pewnością gdybyśmy je przygotowywali samemu, ogólny rozrachunek wyszedłby mniejszy. Jednak to wyżywienie wyszło najdrożej, tak jak pisałam wcześniej, ceny żywności są wyższe o około 20-30% niż w Polsce. W zestawieniu starałam się ująć wszelkie istotne wydatki.

Zestawienie cenowe dla 3 – osobowej rodziny:

• Apartametnt – 200 zł za pokój 3-os. za noc – 2 400 zł za cały pobyt (12 nocy)
  • Paliwo – 1 600 zł w obie strony plus wycieczki na miejscu i koszt winiet
  • Wyżywienie, drobne wydatki, bilety wstępu – 3 000 zł za 3 os.
  • Nocleg w Austrii – 270 zł za pokój 3-os. plus śniadanie
  • Nocleg w Czechach – 230 zł za pokój 3-os. plus śniadanie

Razem: 7 500 zł (2 500 zł od osoby)

***

Najbardziej tęsknię za widokami. Gdy tylko wróciłam do Polski – a okolice Warmii i Mazur są przecież wyjątkowo piękne – pomyślałam, że to już nie to samo. Sąsiedztwo morza i gór, do tego lazurowa przejrzysta woda i błękit nieba, sprawiają, że Chorwacja jawi się jako raj na ziemi. Mam nadzieję, że jeśli przekonałam Was do wyjazdu w te rejony, będziecie nimi równie zachwyceni. Z pewnością będę chciała tam jeszcze wrócić, choć zazwyczaj staram się wyjeżdżać do miejsc, w których jeszcze nie byłam.

wakacje-chorwacja

Do tej pory w ramach chorwackiego cyklu ukazały się posty:

Travel guide – pakowanie walizki na dwutygodniowe wakacje

Chorwacja – marzenie, które się spełnia – pierwsze wrażenia z pobytu w Chorwacji plus wakacyjna stylizacja z szortami w roli głównej

24 sposoby na udane zdjęcia z wakacji – mnóstwo przykładów zdjęć z Chorwacji

Wielu z Was już było w Chorwacji, dlatego jestem bardzo ciekawa Waszych spostrzeżeń. Dajcie znać, czy w tym przewodniku powinny znaleźć się jeszcze inne istotne informacje. Jeśli macie jeszcze jakieś pytania, odnośnie mojego pobytu, piszcie w komentarzach, chętnie na nie odpowiem.

Jeśli mój przewodnik po Chorwacji okazał się dla Was przydatny, proszę podzielcie się nim ze znajomymi, korzystając z przycisków poniżej. Będzie mi niezmiernie miło. Dziękuję :)

Jeśli podobał Ci się wpis, proszę udostępnij go dalej. Dziękuję! :)