fbpx

Jak zacząć trenować, by szybko się nie zrazić

by Dorota Zalepa
16 komentarzy
trening dla początkujących

Na temat trenowania wiem sporo, bo przecież prawie połowę swojego życia robiłam to zawodowo. Co dziwniejsze, drugą połowę spędziłam w trybie stand-by, czyli niby w gotowości do treningu, ale za każdym razem coś staje mi na drodze. Doskonale wiem co – moje lenistwo!

Plany jakie sobie zrobiłam na początku roku – po raz pierwszy w życiu! – idą mi naprawdę świetnie. Większość punktów jest w trakcie intensywnej realizacji. Z wyjątkiem jednego, ostatniego, czyli sportu. Czas wziąć byka za rogi i w końcu przestać użalać się nad swoją kondycją. Ostatnio jedynym treningiem w ciągu tygodnia jest wchodzenie po schodach do mojego mieszkania, a i to niezbyt wiele bo mieszkam na pierwszym piętrze.

 

Jak zacząć trenować, by nie zniechęcić się szybko i nie przeciążyć organizmu?

 

Znajdź motywację

Jak mogłam wytrzymać tyle lat treningu, kiedy teraz ciężko mi wybrać się 2 razy w tygodniu na siłownie? To proste, miałam motywację. Były nią zawody sportowe. A jak już raz się wygra, to wsiąkasz na całego. Tak samo jest z każdym innym treningiem. Ważne by znaleźć motywację. Może to być wymarzona sylwetka na lato, albo zrzucenie zbędnych kilogramów, może to być nasze zdrowie. Wysiłek fizyczny świetnie wpływa na metabolizm, serce, płuca, krążenie. Podczas ćwiczeń wydzielają się hormony szczęścia – endorfiny, mimo że wyciskamy z siebie siódme poty, zaczynamy mieć więcej energii.

Spokój i rozwaga

Oprócz motywacji, drugim najważniejszym czynnikiem jest spokój i rozwaga. W treningu, nie ma nic gorszego, niż od razu skok na głęboką wodę. Wyznaczanie sobie 7 treningów w tygodniu oraz dobranie ćwiczeń i długości treningu ponad swoje siły, nie sprawi, że pokochamy aktywność fizyczną. Nie tędy droga. Zniechęcenie, zmęczenie i frustracja dopadnie Cię szybciej niż myślisz. Zacznij pomału, na tyle na ile pozwoli Ci organizm i stopniowo zwiększaj wysiłek. Nie zmuszaj się do treningu. Z czasem organizm sam będzie domagał się większej dawki.

Słuchaj organizmu

Jeśli wykonujesz ćwiczenia na siłowni i czujesz, że oprócz zwykłego bólu mięśni, boli Cię także kręgosłup, stawy kolanowe, czy skokowe to oznacza, że źle wykonujesz dane ćwiczenie, albo ono po prostu nie jest dla Ciebie. Zapytaj instruktora o poprawność lub zupełnie je odpuść. To samo dotyczy innych rodzajów treningu. Ból jest sygnałem organizmu na to, że coś zaczyna się dziać niedobrego. Pamiętaj, że bardzo ważna jest rozgrzewka. Czy wiesz, że przed bieganiem także należy się rozgrzać?

Zdrowe odżywianie

owoce2

Temat już wałkowałam, więc jak coś zajrzyjcie do ściągi. Trening da Ci niewiele, jeśli nie zmienisz diety na zdrowszą. Plus picie większej ilości płynów. Powinno się wypijać około 2 litry wody dziennie. Tylko jak o tym pamiętać? Ja ciągle zapominam, więc wymyśliłam sobie, że do pisania oprócz kawy stawiam sobie szklankę wody.

Znajdź sobie towarzystwo

Plotki na siłowni podczas ćwiczeń, to fajna sprawa. O ile suma plotek nie jest większa od sumy ćwiczeń. Fajnie ćwiczyć z kimś, można nawzajem się motywować do wyjścia z domu.

Kup sobie strój do ćwiczeń

trening-dla-poczatkujacych

Oczywiście wiadomo, że nie strój jest najważniejszy. Ćwiczyć można w starych dresach i T-shircie. Ale… jakże poprawia nastrój i od razu chce się go sprawdzić w praktyce. Poza tym ze świadomością, że dobrze prezentujemy się na siłowni, chętniej tam chodzimy. Tak, tak, siłownia to też rewia mody! Jak sobie przypomnę jak ja trenowałam na sali, gdzie jedynym obowiązkowym strojem był tzw. dobok (czyli kimono), zero makijażu, a za pomalowane paznokcie lądowało się za drzwiami, to taki wypad do klubu fitness jest rarytasem.

Nagradzaj się!

Nagradzaj się za dobrze przepracowany miesiąc.  Jeśli dobrze trenowałeś i zdrowo się odżywiałeś przez miesiąc, daj sobie nagrodę. Pozwól sobie na totalne lenistwo, na zjedzenie ulubionej pizzy, kupienie nowego kosmetyku, kwiatów, a nawet batonika. Ten jeden dzień odpoczynku od zdrowego stylu życia, nie pozbawi Cię wszystkiego nad czym pracowałeś. Tego dnia wyluzuj!

Ja postanowiłam, że zacznę właśnie od nagrody! Dlaczego nie? Zamówiłam sobie moją ulubioną pizzę na  pizzaportal.pl i  odpuściłam gotowanie obiadu. Oczywiście można tam zamówić także zdrowsze dania niż pizza, jak różnego rodzaju sałatki, dania z drobiu, czy owoce morza. Te ostatnie bardzo zdrowe, ale ja za nimi nie przepadam, niestety. Od nowego tygodnia ruszam z treningiem.

 

Mam też coś dla Was. Możecie skorzystać z 20% rabatu na zamówienie jedzenia na pizzaportal.pl (przy płatności online). Rabat ważny do 28 lutego.

 

 

To, co zaczynacie ze mną? Ale pamiętajcie, bez spinania się i na luzie.

 

Wpis powstał w ramach współpracy z pizzaportal.pl

 

Jeśli podobał Ci się wpis, proszę udostępnij go dalej. Dziękuję! :)