fbpx

Zdrowe nawyki bez wyrzeczeń

by Dorota Zalepa
40 komentarzy

Nie mam za dużo czasu ani chęci na wymyślanie skomplikowanych strategii zdrowotnych. Bieganie, siłownia, planowanie zdrowych i zbilansowanych posiłków. Dobrze, że chociaż kalorii liczyć nie muszę. To wszystko jest bardzo czasochłonne i nie dziwię się ludziom, którzy rezygnują z dbania o siebie i wracają do starych przyzwyczajeń. Zastanawiałam się co mogłabym zrobić, by wprowadzić więcej zdrowych nawyków, tak przy okazji robienia innych czynności. Nawyków, które nie wymagają ode mnie wielkich nakładów energii i często też finansowych, wszak strój, buty, karnet na siłownię kosztują. Kierując się moją wiedzą zdobytą w trakcie wielu lat treningu, oraz tym czego mój organizm zwyczajnie potrzebuje, postanowiłam wprowadzić kilka zdrowych zasad.

Tam gdzie ja, tam i woda

Piję za mało wody! To nie banał, ja piję naprawdę ZA MAŁO WODY. Zapominam o niej zupełnie i zdarza się, że podczas całego dnia jedynym napojem jest kawa i zupa. Wiemy wszyscy, że woda wpływa bardzo korzystnie nie tylko na nasze samopoczucie ale także na wygląd. Jedną z rad Helen Philips światowej sławy makijażystki jest właśnie picie dużych ilości wody. Cera nabiera wtedy zdrowego blasku. Dlatego postanowiłam mieć butelkę wody zawsze przy sobie. Stawiam butelkę przy łóżku, dzięki temu przed snem i tuż po obudzeniu się piję parę łyków wody. To już coś! Trzymam też małą butelkę wody w torebce.

woda-smakowa

Gimnastyka w łóżku

Brzmi świetnie, prawda? Zanim jeszcze na dobre wygramolę się z pościeli, gimnastykuję się. Wyciągam się jak kot, delikatnie naciągam mięśnie, dzięki czemu pobudzam krążenie i ukrwienie mięśni. O ileż przyjemniej się wstaje, mówię Wam, spróbujcie!

sen3

Ćwiczenia przy biurku

Siedzenie na sztywno przy biurku przez wiele godzin bardzo niekorzystnie wpływa na nasz organizm. Wiem coś o tym, bo 3 lata pracy biurowej na etacie dały mi się ostro we znaki. Zaczęły mi doskwierać mięśnie karku, do tego stopnia, że teraz noszenie torebki na ramieniu przez dłuższy czas sprawia mi okropny ból. Dlatego ważne jest by co jakiś czas wstać, pospacerować i odrobinę się ponaciągać. Dla osób które mają problemy z krążeniem wskazane są ćwiczenia wykonywane nawet na siedząco, podobne do tych, które wykonujemy podczas lotu samolotem.

kameralne_inspiracje

5 porcji warzyw i owoców? To niewykonalne!

Ideał nie do osiągnięcia dla mnie. Podobnie jak z wodą zapominam o istnieniu owoców. Warzywa zawsze jem do obiadu. W jaki sposób mogę łatwo zwiększyć zjadane porcje? Szklanka soku do śniadania, wsypywanie suszonych owoców do musli (niech będą pod ręką) no i koniecznie dodatkowy owoc do drugiego śniadania. To takie proste!

zdrowe nawyki żywieniowe

Wpuszczam tlen do mieszkania

Rozpoczyna się okres grzewczy, za oknem coraz chłodniej i siłą rzeczy spędzam więcej czasu w domu. Co mogę z tym fantem zrobić? Podczas porannego sprzątania otwieram okna i porządnie wietrzę mieszkanie. Nie tylko dotleniam organizm, ale także sprawiam, że w mieszkaniu jest znacznie mniejsze ryzyko występowania wirusów. Otworzenie okna przed snem zapewni mi przyjemny i efektywny wypoczynek.

Wpływam na odporność organizmu

Jem produkty, które wpływają na odporność organizmu, by ograniczyć przeziębienia. Czosnek, imbir działają jak naturalny antybiotyk, więc dodaję czosnek do każdej zupy, a imbir do herbaty, dodatkowo jem tylko naturalne jogurty zawierające żywe kultury bakterii, a obiad popijam maślanką. Zamiast cukru do herbaty dodaję łyżeczkę miodu.

Również witamina C w takim okresie jest niezwykle ważna. Wiedzieliście, że bogatym źródłem witaminy C jest grejpfrut? Wystarczy jeden owoc by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu w witaminę C. Jego białe błonki zawierają flawonoidy które dodatkowo wzmacniają naczynia krwionośne.Wydaje mi się, że grejpfrut jest niedoceniany i niesłusznie zajmuje dalsze miejsce za pomarańczą czy mandarynką, a przecież oprócz wspomnianej witaminy C i flawonoidów jest także bogatym źródłem witamin, takich jak witamina E i P, oraz minerałów. Wpływa na trawienie i ma właściwości oczyszczające organizm.

Jeśli nie mam pod ręką grejpfruta sięgam po produkt, który został w pełni wyprodukowany z owoców uprawianych ekologicznie, bez pestycydów i nawozów sztucznychCitrosept. Zawiera płynny koncentrat z pestek, miąższu i białych części grejpfruta.

citrosept9

Poobiednia drzemka zamiast energetycznych drinków

Staram się spać przynajmniej 6 godzin dziennie, a jeśli mogę robię sobie popołudniową 15-30 minutową drzemkę. Jej dobroczynne właściwości poznałam doskonale przebywając na zgrupowaniach sportowców. Wyobraźcie sobie, że podczas całego dnia wypełnionego treningami, poobiednia drzemka rewelacyjnie regenerowała siły, była dla nas takim energetycznym drinkiem szybko stawiającym na nogi.

Głód na słodycze – są na to sposoby

Cukru zdecydowanie jest za dużo w mojej diecie. Jestem łasuchem na słodycze, nie potrafię się im oprzeć. Słodycze uzależniają. Jak mogę ograniczyć spożycie cukru? Gdy nachodzi mnie ochotą na kolejny batonik lub czekoladę z orzechami, smaruję kanapkę miodem lub dżemem domowej roboty. Działa! Dodatkowo kupuję produkty z dobrym składem, w których nie ma cukru i wszelkich syropów, lub jeśli występują są dalej na liście składników. Jak już wspomniałam wyżej, herbatę słodzę miodem. Gorzej z kawą, bo ta smakuje mi najbardziej z cukrem.

zdrowe nawyki

To są naprawdę drobne rzeczy, których wprowadzenie wpływa pozytywnie na nasze zdrowie. Bez wielkich planów, wyrzeczeń i obietnic. Wychodzę z założenia, że prawdziwe i stałe zmiany, możemy uzyskać małymi kroczkami. I na koniec cytat, który świetnie oddaje moje podejście do tematu:

 

Nie staraj się uzyskać dużej poprawy w szybki sposób, ale codziennie wyszukuj po jednej małej możliwości rozwoju. Tylko tak zachodzą zmiany, które pozostają na dobre. John Wooden

 

Mam jeszcze pytanie do Was, jakie są Wasze zdrowe nawyki bez wyrzeczeń? Takie, na które nie trzeba poświęcać dużo czasu, pieniędzy i można je wprowadzić przy okazji innych czynności.

 

#Post jest elementem współpracy z marką Citrosept

Jeśli podobał Ci się wpis, proszę udostępnij go dalej. Dziękuję! :)




Podobne wpisy