fbpx

Zdrowe odżywianie – ogólne zasady

by Dorota Zalepa
27 komentarzy

Ostatnio, a w szczególności po przeczytaniu książki Julity Bator Zamień chemię na jedzenie, podchodzę bardzo poważnie do tematu jakim jest zdrowe odżywianie. Sukcesywnie wprowadzam nowe, zdrowsze produkty do diety mojej i mojej rodziny.

Zauważyłam, że do oferty wielu marketów wchodzą zdrowsze produkty, nie tylko te ekologiczne. Półki z ekologiczną żywnością omijałam szerokim łukiem, dziś bardziej zwracam na nie uwagę, aczkolwiek nie kupuję z nich wiele. Szukam produktów ogólnodostępnych i zdrowych zarazem.

Postanowiłam wprowadzić zasady, pozwalające mi i mojej rodzinie zdrowiej się odżywiać. Wierzę, że będzie to miało spore przełożenie na stan naszego zdrowia i samopoczucia. Część z nich stosowałam już od dawna, część wprowadziłam całkiem niedawno, część jeszcze przede mną.

zdrowe odżywianie

Ogólne zasady zdrowego odżywiania

1. Nie dla niektórych zakupów w dużych marketach. Zrezygnowałam z kupowania owoców, pieczywa, wędlin i mięsa w dużych marketach. Wybieram małe punkty sprzedaży, warzywniaki, lokalnych dostawców mięsa i wędlin, targowiska i bazary, piekarnie.

2. Czytajmy etykiety. Zasada jest prosta, im mniej składników na etykiecie danego produktu, tym lepiej. Można znaleźć produkty, które w swoim składzie nie posiadają ulepszaczy, aromatów, konserwantów i innych dodatków chemicznych. Nie musimy znać wszystkich nazw substancji dodawanych do żywności, które w większych ilościach są szkodliwe dla naszego zdrowia. Czytajmy również etykiety produktów ekologicznych. Nie wszystkie leżące na półkach ze zdrową żywnością są pozbawione chemicznych dodatków. Może się Wam przydać aplikacja na telefon e-food, która w łatwy i przystępny sposób informuje nas o szkodliwości podejrzanej substancji. Dzięki Karolinie z bloga Co pysznego, dowiedziałam się o jej istnieniu.

3. Tak dla własnych wyrobów. Warto robić własne przetwory. Owoce, warzywa, soki, dżemy, sałatki. Najlepiej jeśli owoce i warzywa pochodzą z naszego ogródka, lub też od zaufanego rolnika.

zdrowe odżywianie

4. Korzystajmy z zamrażarki. Można mrozić prawie wszystko. Mrożone warzywa czy owoce nie tracą swoich właściwości odżywczych. Pamiętajmy, że dany produkt lub potrawę możemy mrozić tylko raz.

mrożone owoce

5. Uważajmy na mieszanki. Kupujmy jednoskładnikowe produkty. Lepiej kupić jednoskładnikowe płatki i zrobić mieszankę musli samemu, niż kupować gotowe, które oprócz płatków zawierają w swoim składzie cukry, aromaty, regulatory kwasowości i wiele innych wątpliwych dodatków. Podobnie dzieje się z herbatami owocowymi, jeśli kupujemy mieszankę owoców, możemy w niej znaleźć sztuczne aromaty, zamiast owoców. Ostatnio kupuję herbatę z dzikiej róży, nie zawierającej sztucznych aromatów.

6. Zwracajmy uwagę na przyprawy. Zrezygnujmy z gotowych mieszanek przypraw do zup i innych potraw, przeważnie zawierają w sobie ulepszacze smaku i zapachu. Hodujmy zioła w domu lub na balkonie. Od jakiegoś czasu nie używam popularnych mieszanek do zup. Na początku trudno było mi się przyzwyczaić do smaku zupy doprawionej jedynie solą, pieprzem, liściem laurowym i zielem angielskim. Czegoś zawsze tej zupie brakowało. Nasze kubki smakowe tak przyzwyczajają się do ulepszaczy smaku, że przestają odczuwać prawdziwy smak jedzenia. Po jakimś czasie wszystko wróciło do normy i smak potraw wydał się o wiele lepszy.

7. Ograniczajmy cukier. Cukier, w dużych ilościach jest niezdrowy. Nie będę wymieniać chorób, które może powodować, bo lista jest bardzo długa, każdy może poszukać ich we własnym zakresie w Internecie. Możemy zastąpić go miodem, syropem z agawy, nierafinowanym cukrem trzcinowym lub buraczanym, fruktozą, stewią, syropem słodowym orkiszowym lub z brązowego ryżu, melasą, cukrem palmowym, syropem klonowym. [1] Ja używam aktualnie miodu i cukru nierafinowanego trzcinowego.

zdrowe odżywianie

8. Zastępujmy słodycze zdrowymi przekąskami. Wybierajmy czarną czekoladę zawierającą 90 % kakao i naturalne kakao. Zwróćcie uwagę ile cukru zawiera kolorowe kakao, które często podajemy dzieciom do picia. Naturalne kakao jest gorzkie, można dosłodzić je np. miodem lub nierafinowanym cukrem trzcinowym.

9. Jedzmy sezonowe warzywa i owoce, niełuskane orzechy, bakalie.

zdrowy styl życia

10. Zwracajmy uwagę by nie rozgotowywać owoców i warzyw. Im dłuższa obróbka termiczna, tym mniej składników odżywczych w nich zostanie. Nie odgrzewajmy zupy w tym samym garnku, przelewajmy jej część do małego garnka i podgrzewajmy tylko tyle ile w danym momencie będziemy jeść. Pozostałą zupę trzymamy w lodówce.

11. Szukajmy produktów jak najmniej przetworzonych. Jeśli kawa to najlepsza w ziarnach, herbata liściasta – bez dodatku aromatów, jednoskładnikowa. Kawie poświęciłam już cały post, w wolnej chwili możecie go przeczytać TUTAJ.

12. Wybierajmy produkty pełnoziarniste – ryż pełnoziarnisty brązowy, pełnoziarnisty makaron, pełnoziarniste pieczywo, kasze (jaglana, pęczak, jęczmienna), płatki owsiane górskie (nie błyskawiczne), jęczmienne, żytnie. Są bogate w błonnik i minerały. To samo tyczy się mąki. Wybierajmy mąki pełnoziarniste typ co najmniej 2000, są zdrowsze niż mąki pszenne zrobione z ziaren pozbawionych łusek, które zawierają najwięcej błonnika i minerałów.[2]

Przyjęłam sobie, że zmianę odżywiania na zdrowsze wprowadzam stopniowo, nie chcę zrobić rewolucji w domu. Zaczęłam przede wszystkim od skrupulatnego czytania etykiet i bardziej świadomych zakupów.

  A jak to wygląda u Was? Czy coś dodalibyście do mojej listy? 

Przypisy:

[1] Zamień chemię na jedzenie, Julita Bator

[2] Wiem, co jem i wiem, co kupuję, Produkty z pełnego ziarna i tusz do rzęs, odcinek 8, sezon 3, tvnplayer.pl

 

Jeśli podobał Ci się wpis, proszę udostępnij go dalej. Dziękuję! :)




Podobne wpisy