jak blogować

W dzisiejszych Kulisach Blogowania odpowiadam na pytania, które pojawiły się w trakcie Babinarium, internetowej kawiarni, prowadzonej przez trzy wspaniałe blogerki i świetne koleżanki – Santi z Love by Santi, Olę z Pani Swojego Czasu i Joasię z Jestem zawsze sobą. Temat webinarium brzmiał „Jak skutecznie blogować po talent?” i otwierała go 15 minutowa prezentacja na temat promowania bloga, SEO i zarabiania na blogu. Następne 45 minut przeznaczyłyśmy na pytania uczestników.

Na webinar zapisało się ok. 450 osób, natomiast w wydarzeniu wzięło udział 220 osób, co sprawiło mi ogromną radość i przyznaję, że nie spodziewałam się takiego wyniku. Ze strachu nawet liczyłam na bardziej kameralne grono ;). W końcu to moje pierwsze internetowe wystąpienie „na żywo”. Bardzo dziękuję za zaufanie jakim mnie obdarzyliście. Tyle tematem wstępu, przechodzę do odpowiedzi na pytania.

 

Alicja: Prośba o linki do tych stron z darmowymi zdjęciami

 

Podczas webinarium wspomniałam o trzech bankach z darmowymi zdjęciami, na licencji CC0, która najbardziej nas interesuje, bo oznacza, że możemy dowolnie korzystać ze zdjęć, bez oznaczania autora, także w celach komercyjnych.

 

Więcej banków zdjęć znajdziecie w poście o narzędziach dla blogerów, z których sama chętnie korzystam.

 

Sandra: U mnie dużym problemem jest brak komentarzy na blogu- czy masz jakieś rady?

 

Przede wszystkim warto udzielać się na blogach o podobnej tematyce. Pamiętaj Sandro, że komentarz powinien być wartościowy i wnosić coś do tematu. Dzięki temu czytelnicy danego bloga, będą mieli możliwość poznania Twojego punktu widzenia na dany temat i zachęcisz ich do odwiedzenia Twojej strony. Autor bloga też może odwdzięczyć się komentarzem na Twoim blogu, lub nawet polecić go u siebie. Wielu blogerów publikuje posty z poleceniami ciekawych miejsc w sieci. Komentowanie na innych blogach to też fajny sposób na nawiązanie nowych relacji z blogerami.

Kolejną sprawą, o której wspominałam podczas Babinarium jest mechanizm „call into action”, czyli zachęcanie czytelników na końcu każdego postu do wzięcia udziału w dyskusji. Zadaj Czytelnikom pytanie dotyczące ich przemyśleń na dany temat, rozwiązań, zapytaj o radę. Moi czytelnicy zawsze chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i wiedzą, z której możemy wszyscy skorzystać. Komentarze są przedłużeniem postu, dlatego nie pozostawiaj ich samym sobie, odpowiadaj, angażuj się, poznawaj swoich czytelników i doceniaj, że poświęcili swój czas na przeczytanie postu i komentarz.

 

Więcej informacji znajdziesz też w poście – Jak promować bloga?

 

Alicja: Czy aby zarabiać na blogu trzeba założyć swoją działalność gospodarczą? Jak wygląda kwestia ZUS?

 

Jeżeli przychody z bloga stają się regularne, warto założyć działalność gospodarczą. To znacznie ułatwia sprawę rozliczania się z firmami. Wystawiasz fakturę i już. Jednak musisz pamiętać, że już od początku prowadzenia firmy ponosimy pewne koszty, jak chociażby wspomniany w pytaniu ZUS. Przez pierwsze dwa lata prowadzenia działalności (jeśli jest to nasza pierwsza firma) wynosi on ok. 450 zł, później jest to ok. 1100 zł. Mniejszy ZUS płacimy także wtedy, gdy równolegle jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę u innego przedsiębiorcy, czyli pracujemy „na etacie”.

Warto dobrze policzyć, czy damy radę się utrzymać. Jeśli nasze zarobki są okazjonalne, by działać zgodnie z polskim prawem, musimy jakoś je udokumentować. Obecnie firmy często podpisują z blogerami umowy o dzieło, na podstawie których możemy rozliczyć nasz przychód i odprowadzić podatki.

 

Maja Gawronska: Do jakich agencji wysyłać ofertę? Jak szukać agencji?

Katarzna: Jak sporządzić taką ofertę?

 

Na ten temat odpowiadałam już podczas webinarium, ale myślę, że warto jeszcze tutaj rozszerzyć moją wypowiedź. Trudno sobie wszystko przypomnieć, gdy pytania pojawiają się trochę z zaskoczenia.

Po pierwsze, możemy poszukać takich agencji, czy sieci reklamowych przez Internet. Wujek Google, chętnie podsunie nam kilka stron (np. Blog-media.pl. Blomedia.pl), po drugie jeśli mamy pomysł na ciekawy post, w którym moglibyśmy przedstawić daną markę, napiszmy do jej działu marketingowe lub PR i przedstawmy swoją ofertę.

Pamiętajcie, by przygotować dobrze skrojoną i profesjonalną ofertę, która będzie zawierała potrzebne dane – nasze największe osiągnięcia, statystyki, profil bloga, zainteresowania czytelników, oraz obowiązujący cennik. Podobnej treści jest zakładka: Współpraca. Warto także określić ramy czasowe obowiązywania takiej oferty, ponieważ w miarę upływu czasu, statystyki oraz cennik mogą ulec zmianie.

Możemy również zapytać zaprzyjaźnionych blogerów, czy polecają jakąś agencję, sieć, firmę, z którą warto nawiązać współpracę. Nie chodzi mi o przekazywanie sobie danych osobowych, na to trzeba mieć zgodę tej osoby, ale adres strony to przecież żadna tajemnica.

 

Urszula: Jakie stawki możemy zaoferować przy uzyskaniu 5000 UU? Jakie ceny pozwolą nam zarobić, ale nie zniechęcić pracodawców? Jak dobrze „skroić ofertę”?

 

To nie jest proste pytanie, bo wszystko zależy od tego, czy nasi czytelnicy są zaangażowani, czy raczej wynik 5 tys. UU to rezultat dobrze wypozycjonowanego postu. Będę szczera, to nie są statystyki, które pozwolą nam zarabiać dobre pieniądze, aczkolwiek, jeśli zgłasza się do nas firma, to należy naszą pracę wycenić.

Wysokość stawki zależy od rodzaju reklamy – może to być banner, post sponsorowany, konkurs, product placement na blogu lub w social mediach. Każdą formę współpracy powinniśmy wycenić oddzielnie. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę ile pracy będziemy musieli włożyć w przygotowanie takiego postu. Czy dochodzi do tego także szczegółowa fotorelacja, zaangażowanie naszej własności (na przykład metamorfoza miejsca pracy, przemalowanie ścian itd.), wyjazd, patronat, uczestnictwo w konferencji. W wycenie należy także uwzględnić poniesione koszty, na przykład koszty dojazdu.

 

Przy statystykach dziesięciokrotnie wyższych, czyli 50 tys. UU, zarobki oscylują w granicach 1500-3500 tys. zł za pojedynczy wpis. Są to bardzo orientacyjne stawki, mogą być wyższe lub niższe. Ale niech będzie to jakaś skala, którą możecie zastosować podczas wyceniania swojej współpracy. Obniżając proporcjonalnie nasz zarobek do statystyk z pytania, czyli 5 tys. UU, wyjdzie kwota 150-350 zł.

 

Ewa: Czy jest możliwość odsłuchania tego webinaru raz jeszcze?

 

Oczywiście, webinar jest dostępny u Santi na jej kanale YouTube.

Iwonka: Dorota, z innej beczki, będzie w tym roku wymiana książkowa i ubraniowa na Twoim blogu?

 

Iwonka, niezmiernie cieszy mnie, że przypominasz o tych akcjach. Zaledwie trzy tygodnie temu ukończyliśmy Fotograficzny Kalendarz Adwentowy, dlatego warto zrobić przerwę od wyzwań, ale jestem oczywiście otwarta na wszelkie sugestie. W tym roku planuję nowe wyzwania, których jeszcze nie było na blogu, ale jeśli mielibyście ochotę na tegoroczną edycję Wymiany Książkowej (link) i Wyprzedaży Szafy (link), dajcie znać.

 

*

To tyle na dziś. Ponieważ pytań spłynęło bardzo, bardzo dużo (ok. 80!), postanowiłam odpowiadać na nie sukcesywnie, inaczej wyszedłby z tego pokaźny elaborat. Nie wiem, czy uda mi się odpowiedzieć na wszystkie pytania na łamach bloga (żeby nie zanudzić czytelników, których nie interesują tematy blogowe), ale przewiduję jeszcze przynajmniej dwie części.

 

Dodatkowo  na część pytań będę odpowiadała w Mini-kulisach blogowania w newsletterze. Jeśli ktoś ma ochotę otrzymywać ode mnie maile z odpowiedziami, a nie jest zapisany na Kameralny Newsletter, może skorzystać z formularza poniżej. Serdecznie zapraszam!

Na koniec chciałabym jeszcze podziękować Wam za taki pozytywny feedback z webinarium. Tak naprawdę w trakcie spotkania nie miałam możliwości przeczytania Waszych miłych słów, które pojawiały się na czacie. Musiałam skupić się na wystąpieniu. Bardzo dziękuję, czytanie ich po Babinarium, było bardzo motywujące! Jeśli nasuwają się Wam jeszcze jakieś pytania, zadajcie je w komentarzach78, na wszystkie postaram się odpowiedzieć.

 

Share on Facebook0Share on Google+6Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0