Podczas webinarium o blogowaniu, a także w prywatnych wiadomościach, często pytaliście mnie – Co zrobić, by blog był widoczny w wynikach wyszukiwania Google? Jak zwiększyć ruch na blogu? Temat pozycjonowania bloga jest dosyć złożony, dlatego postanowiłam do dzisiejszych Kulisów Blogowania zaprosić eksperta od SEO – Jakuba Lisieckiego z EACTIVE (https://www.eactive.pl/), który z pozycjonowaniem stron w Internecie ma do czynienia na co dzień. Zadałam mu kilka pytań, które Wy zadawaliście mi w mailach, ale także tych, które mnie samą nurtowały, gdy zakładałam bloga. Zapraszam do lektury bardzo pożytecznej wiedzy.
SEO/SEM, frazy kluczowe, content marketing to zagadnienia, o których blogerzy słyszeli, niektórzy wprowadzili już w życie, ale nadal dla wielu wydaje się to zbyt skomplikowane i czasochłonne, by się tym zająć na własną rękę. Czy rzeczywiście tak jest?
Sama dbałość o to, by strona odpowiednio pozycjonowała się w wyszukiwarce wymaga poświęcenia tylko krótkiej chwili na zoptymalizowanie pewnych elementów w trakcie publikacji wpisu. Jednak by to zrobić, należy poznać podstawowe oczekiwania Google wobec stron, a następnie podjąć działania według konkretnych założeń, od samego początku tworzenia wpisu (trzeba zrobić mały research, co może zainteresować potencjalnych czytelników szukających informacji w wyszukiwarce). Bo co nam po tym, że na jakieś zapytanie wyświetlamy się na pierwszej pozycji w Google, jeśli takiego zapytania nikt nie wpisuje?
Inna kwestia to część techniczna SEO. Google przy rankingowaniu stron bierze pod uwagę bardzo dużo czynników, także tych związanych z kodem strony, jego strukturą, czy np. z szybkością działania strony. Tutaj potrzebna jest już ekspercka wiedza i po pomoc powinniśmy zgłosić się do specjalisty.
Słyszałam także opinie, że pozycjonowanie mija się z celem, bo zyskujemy nielojalnych czytelników, którzy nie spędzają na stronie więcej niż 10 sekund. Wpadają na chwilę, po czym już nigdy nie wracają. Czy to prawda?
Bardzo często na naszą stronę z Google trafiają ludzie, którzy szukają konkretnej informacji i jeśli jej szybko nie znajdują, to wychodzą. To jest dość oczywiste i zrozumiałe.
Zatem co możemy zrobić, by ich zatrzymać?
Można przyjąć kilka scenariuszy. Jeśli założymy że chcemy trafić do tych użytkowników, którzy chcą konkretów to warto pisać artykuły w taki sposób, żeby najistotniejsza informacja znajdowała się na początku – np. już w pierwszym akapicie tekstu. Jeśli wstęp będzie odpowiednio napisany i przyciągnie użytkownika, być może zainteresuje się on też dalszą częścią tekstu i chętnie wróci do naszej strony.
Inna opcja: jeśli dany użytkownik porusza się często w jakiejś tematyce, która jest związana z naszym blogiem, a posługuje się wyszukiwarką to można spróbować dopasować się do jego zapotrzebowania poprzez wyświetlanie się na znaczącą liczbę zapytań wpisywanych przez tego użytkownika. Wtedy trafiając do nas już któryś raz, może następnym razem zamiast z Google, skorzysta z wewnętrznej wyszukiwarki naszego bloga.
Załóżmy, że dopiero założyłam bloga i skupiam się na tym, by zapełnić go treścią. Jednak wchodzą na niego wyłącznie moi znajomi. Co mogę zrobić, by blog stał się widoczny w sieci i zaczęli napływać nowi czytelnicy?
W pierwszej kolejności warto upewnić się, czy nasza strona jest widoczna w Google. Aby to zrobić wpisujemy w wyszukiwarce „site:naszblog.pl” – jeśli wyświetla się strona główna i podstrony z naszego bloga to jesteśmy na dobrej drodze. Jeśli jest inaczej to znaczy, że strona może się nie indeksować i nigdy nie zobaczymy jej w wynikach wyszukiwania. W takim przypadku warto zapoznać się z naszymi poradami dotyczącymi optymalizacji.
Jeśli strona się indeksuje to możemy zacząć zwiększać jej widoczność poprzez pozyskiwanie linków i wzmianek o naszym blogu na innych stronach internetowych oraz w Social Media. Na początek można zacząć od komentarzy: na innych blogach, profilach społecznościowych itp. umieszczając tam informację o naszym blogu (oczywiście nie w sposób nachalny, aby nie narazić się właścicielowi strony). Komentarze i media społecznościowe są oczywiście kropelką w morzu możliwości jakie daje internet. Warto więc poszerzać swój zasięg poprzez ciągłe szukanie nowych miejsc gdzie możemy wzmiankować lub wręcz otwarcie promować naszą stronę. Google z czasem doceni nasze starania i będzie wyżej rankingować nasz serwis.
Czy nazwa domeny ma znaczenie? Na co zwrócić uwagę wybierając domenę na swojego bloga?
Jeśli chcemy kierunkować się na widoczność w danej tematyce możemy wystartować z domeną zawierającą słowa kluczowe. Np. blogwnetrzarskimarysi.pl – taka nazwa zyskuje w oczach wyszukiwarki pod kątem zapytań zawierających słowa „blog wnętrzarski”. Jednak jest trudna do zapamiętania i wpisywania przez użytkowników bezpośrednich. Nie jest też zbyt kreatywna, jeśli chodzi o naszą markę. Sami musimy zdecydować co jest dla nas priorytetem.
Jak w wyścigu o miejsce w Google wypada darmowa domena z Bloggera (www.mojadomena.blogspot.com)?
Lepszym rozwiązaniem będzie własna domena – jest wiele czynników, które mają na to wpływ. Przede wszystkim to my jesteśmy właścicielami domeny i mamy nad nią znacznie większą kontrolę, szczególnie jeśli chodzi o ruch wokół niej. Za kilkadziesiąt złotych rocznie (tyle kosztuje domena „.pl” – w zależności od dostawcy) podnosimy również swój prestiż w oczach użytkowników.
Czy budowa/układ strony głównej (na przykład okienkowy, klasyczny) wpływa na widoczność bloga w sieci?
Sam sposób prezentacji treści nie ma większego wpływu na widoczność. W Google wciąż najważniejsze jest słowo pisane, więc strona która operuje tylko obrazem, nawet najwyższej jakości, nie ma większych szans przebicia. Dlatego przede wszystkim stawiajmy na jakość pisanych treści. Istotny tekst powinien znajdować się możliwie jak najwyżej na naszej stronie. Ważne jest także, aby wyszukiwarka nie miała problemów z odczytaniem treści na naszej stronie (aby się upewnić czy tak jest możemy podejrzeć źródło naszej strony i sprawdzić czy możemy w nim znaleźć tekst, który znajduje się na danej podstronie).
Czy optymalizacją strony mogę zająć się na własną rękę, czy lepiej powierzyć ją specjalistom?
Optymalizacja strony pod kątem słów kluczowych jest stosunkowo prosta do wykonania, nawet dla laika. Blogger czy WordPress oferują odpowiednią funkcjonalność i z podstawową wiedzą można osiągnąć wymierne efekty. Jednak techniczna część optymalizacji powinna zostać powierzona specjaliście.
Tworzenie treści na bloga oraz działania promocyjne zajmują bardzo dużo czasu, często nie wystarcza go już na SEO, gdzie mogę szukać pomocy?
Najlepiej poszukać odpowiedzi na sprawdzonych stronach eksperckich. Wiele firm chętnie dzieli się swoją wiedzą – nie szukając długo na stronie EACTIVE znajdziesz kurs pozycjonowania.
Na pytania odpowiedział koordynator ds. pozycjonowania, Jakub Lisiecki z EACTIVE (https://www.eactive.pl/).
*
Jakubowi dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi, a Was zachęcam do zapoznania się z darmowym kursem pozycjonowania dostępnym na stronie https://www.eactive.pl/. Jestem ciekawa czy interesowaliście się tematem SEO i próbujecie pozycjonować swoje posty/strony? Ja osobiście przywiązuję do tego tematu dużą wagę i staram się cały czas poszerzać swoją wiedzę. A jak to jest u Was?
*Wpis powstał we współpracy z EACTIVE
43 komentarze
Wielu ludzi wciąż myśli, że dobry content “rozejdzie” się sam, ale to już nie w tych czasach. Dobry content sprawi, że czytelnik zostanie na dłużej, ale to dobre SEO i marketng sprawią, że ludzie zaczną przychodzić :). Świetny post, dobrze że nie jest przeładowany technicznymi, trudnymi dla laika, zagadnieniami! :)
To prawda, musimy włożyć drugie tyle pracy (może nawet więcej) w promocję naszego bloga i treści. :-)
Dzięki za post. Jeszcze do niedawna miałam nadzieję, że nie trzeba się tym seo w ogóle przejmować, a po prostu dobrze pisać. Nie przykładałam wagi do słów kluczowych itd, ale chyba zacznę – bo przecież skądś trzeba brać nowych czytelników. :) Już jestem w trakcie kursu. :)
Ja korzystam z dodatku Yoast SEO. Sprawdza on ile razy wybrane przez nas słowo kluczowe występuje w treści wpisu, czy zawarte jest ono w tytule, nazwie zdjęć itp. Dodatkowo kontroluje, czy długość tytułu i wpisu znajduje się w “lubianych” przez przeglądarki zakresach oraz oferuje kilka dodatkowych funkcjonalności jak np. użycie innego obrazu przy udostępnianiu wpisu na fb a innego dla Google+
Dawid
To bardzo dobry plugin do WordPressa, też z niego korzystam. :-)
Bardzo przydatny i przystępny tekst. Dwa P – pisanie (dobre) i promocja to podstawa dotarcia do czytelnika spoza grona znajomych.
Ale fajny wpis! Wszystko bardzo przejrzyste, czytelne i łatwe do ogarnięcia :) Brawo Ty ;)
Świetna sprawa. Ostatnio moim głównym blogowym celem jest zwiększenie ruchu (wcześniej była zmiana szablonu i przejście na platformę wordpress). Także dziękuję pięknie za cenne informacje ;)
Cieszę się, że wiadomości się przydały. Gratuluję zmian, blog prezentuje się bardzo estetycznie! :)
Dziękuję!!!! :*
Bardzo przydatny post :)
Kiedyś zupełnie nie zwracałyśmy uwagi na SEO, ale kilka miesięcy temu odkryłyśmy wtyczkę SEO by Yoast i od razu wszystko stało się prostsze :)
jeszcze do niedawna nie uświadamiałam sobie tego że w promocję bloga trzeba wkładać dużo czasu, tak aby dotarł do większego grona czytelników niż rodzina i znajomi, ale dzięki takim wpisom jak Twój rośnie świadomość – dziękuję!
Bardzo przydatny post, dziękuję ☺ a czy dla bloggera również można znaleźć wtyczkę pomagającą w pozycjonowaniu?
Nie natknęłam się nigdy na taką wtyczkę, ale też dobrze nie szukałam. Możesz spokojnie pozycjonować swojego bloga i posty bez wtyczki. :-) Zajrzyj do kursu polecanego w tym poście, powinien Ci pomóc. :-)
Dzięki za odpowiedź. Ściągnęłam sobie Twój ebook o pozycjonowaniu i na pewno będzie pomocny :)
All In One Seo dla Wordpressa – ja używam
Super, dzięki za ten tekst. Intensywnie się douczam, bo wyszło mi ze znaleźć mogą mnie tylko osoby które chcą. Google mi nie bardzo pomaga ;)
Dzięki za wpis. dzięki takim jak ten wiem, ile jeszcze pracy przede mną. Nie tylko tej systematycznej, dzięki ktorej posty będe powstawać częściej niż raz na miesiąc, ale też takiej czysto technicznej .
Dzięki. Przyda się trochę nowej wiedzy :)
Fajne porady plus duza doza cieprliwosci i wytrwalosci, a w koncu zacznie sie cos ruszac. Pozdrawiam serdecznie Beata
Ale fajnie! Bardzo przydatny post! Dzięki!
Dzięki za wpis. Nadal SEO na dłuższą metę, to dla mnie czarna magia, ale powoli pojawia się światełko w tunelu:)
Jak już pojawia się światełko w tunelu, znaczy idziesz we właściwym kierunku. :) Spokojnie, daj sobie czas, by poznać temat. Początkowo optymalizacja postów wydaje się trudna, ale z czasem przestaje sprawiać problemy. :)
Lubię twoje wpisy z serii “kulisy blogowania”, są bardzo przydatne! dzięki :)
Bardzo ciekawy tekst. Seo i pozycjonowanie to dla mnie na razie najtrudniejszy etap do przejścia. Content contentem, ale nie minie mnie to. Dziękuję Ci również za link do darmowego kursu. … Czas do pracy…
Pozdrawiam serdecznie.
Każdy tekst staram się budować pod SEO, co wielokrotnie przynosiło bardzo dobre rezultaty. Tutaj wielkim ułatwieniem jest wtyczka SEO by Yoast, podpowiada co poprawić by zoptymalizować tekst. ;)
Dzięki za wpis, bo dowiedziałem się jeszcze kilku ważnych rzeczy w tym temacie. ;)
Ja ostatnio zauważyłam, że mam kilka starych tekstów, które wciąż ściągają mi nowych czytelników z wyszukiwarek (chociaż nie spodziewałam się, że akurat te posty będą tak popularne). Teraz obmyślam pomysły na kolejne tego typu evergreeny. :)
Odkąd odkryłam wtyczki, moje blogowe życie zdecydowanie się ułatwiło. Yoast SEO przede wszystkim wskazuje mi, co powinnam poprawić, dodać, zmienić, a no co wcześniej nie zwracałam najmniejszej uwagi.
Ja ciągle raczkuje w temacie blogowania, ale fantastycznie, że pojawiają się takie wpisy, można się z nich wiele dowiedzieć :D
fajnym jeszcze źródłem może być “blog nie tylko o pozycjonowaniu” Grupy Tense są tak takie basici, ale też ustawienia zaawansowane, :D
Teoretycznie prowadzimy bloga już jakiś czas, ale cały czas nie osiągamy zadowalającej oglądalności… Może Twoje wskazówki w jakiś sposób sprawią, że w końcu nauczymy się, jak to robić poprawnie:)
Ja zaczęłam pisać bloga w tym miesiącu, więc jestem na etapie szukania sposobów na jego promocję i przyznam szczerze, że nie miałam pojęcia o SEO. Cieszę się, że trafiłam na Twojego bloga, bo widzę wiele ciekawych wpisów i nie tylko w postach, ale również w komentarzach. Po raz pierwszy dzisiaj pomyślałam o własnej domenie. Muszę się zagłębić również w ten temat :) Pozdrawiam
Nie sposób się z Tobą nie zgodzić. :) Warto tez zwrócić uwagę na fakt, że niektórzy nieraz tak skupiają się na samym SEO, że zapominają o wartościowym “contencie” i wpadają w pułapkę. Poza tym trzeba również pamiętać, że Google co jakiś czas zmienia algorytmy i to co było istotne i pożądane wczoraj – jutro może niekoniecznie wpływać in plus, aczkolwiek jak sama wspomniałaś, pewne elementy pozycjonowania strony są konieczne, o ile chcemy być zauważeni. Dlatego też wszystko z rozsądkiem. :)
Cześć, mam pytanie dot. SEO, a raczej problem…staram się aby każdy mój wpis miał dopracowane SEO, ale kiedy wpisuję w wyszukiwarkę moją stronę i wyświetla mi strony proponowane, w opisie meta mojego bloga są jakieś bzdury (randomowe słowa nie mające sensu). Byłabym ogromnie wdzięczna za pomoc, gdzie mogę ustawić meta dla mojej strony…
Kiedy rozpoczynałam swoją przygodę z blogowaniem, wpierw zaprosiłam moich znajomych, a dzięki nim i ich udostępnieniom na facebooku, ruch się zwiększał. To chyba najstarsza i klasyczna metoda, ale chyba zawsze się sprawdzi i wydaje mi się, że zawsze warto od tego zacząć, nie tylko w przypadku blogowania :)
Wydaje mi się, że kluczowe na blogu są też dobrze przygotowane treści. Jeśli zadbamy o jakość swoich wpisów, odbiorcy chętnie będą do nas wracać i polecać nasze wpisy znajomym :)
Zgadzam się, że dobrym pomysłem jest udostępnianie swoich wpisów w mediach społecznościowych. Myślę, że warto też nawiązywać współprace z innymi blogerami, aby poszerzyć swoją grupę odbiorców i urozmaicić swoje treści.
Dodałbym jeszcze, że warto urozmaicać swoje treści np. tworząc infografiki czy ciekawe filmiki. Dzięki temu nasz content stanie się bardziej atrakcyjny dla odbiorców :)
Przykład naprawdę dobrego tekstu, bardzo dobrze opisałaś zagadnienia z zakresu SEO, z pewnością przejrzyście. Jak dla mnie super, właśnie takiego wytłumaczenia potrzebowałem :)
Mogłoby się wydawać, że blogowanie już wymiera, jednak za każdym razem mam z tyłu głowy takie przeczucie, że to duże nadużycie. Po dziś dzień spotykam super blog, poradniki ich pozycjonowania i ciekawe treści, których ze świecą szukać w “profesjonalnej” prasie. Bardzo dobry artykuł, brońmy blogowania i dobrych blogerów bo to skarb powoli zapominany a niezwykle cenny!
Blogerzy zamieszczają bardzo ciekawe artykuły, ale wraz z postępem również muszą sobie przyswoić zasady pozycjonowania.
Najważniejsze co nie zostało uwzględnione — trzeba być cały czas na bieżąco by strona się dobrze pozycjonowała. Algorytmy wyszukiwarek bardzo szybko się zmieniają.