fbpx

Kulisy blogowania: Jak pisać posty, by były chętnie czytane?

by Dorota Zalepa
50 komentarzy

Blogowanie jest bardzo indywidualną sprawą i nie ma jednej recepty na udany post. Przede wszystkim liczy się osobowość blogera, która przebija przez jego teksty. Trudno wymyślić unikatowy temat, który nie był jeszcze poruszany w Internecie, ale zawsze możemy napisać go z własnego punktu widzenia, dzieląc się osobistymi doświadczeniami i przemyśleniami. Czytelnicy wchodzą na blog ze względu na osobę, która go pisze.

 

Kierując się moim doświadczeniem i podpatrując najlepsze posty polskich i zagranicznych blogerów, wymieniłam kilka cech wspólnych, które wpływają na ich popularność.

 

Dobrej jakości teksty

 

Dobry kontent to taki, który jest przydatny dla czytelników. Na blogi zaglądamy w konkretnym celu. Czasem dla rozrywki, czasem by się czegoś nowego nauczyć, blogi rozwiązują różnego rodzaju problemy, pokazują jak korzystać z trendów, motywują. Przywiązuję dużą wagę do tego, by posty, które piszę były wartościowe dla czytelników, dlatego tak ważne jest poznanie grupy docelowej bloga. Warto tworzyć teksty, które będą dla czytelników przydatne lub szukać niszy, dla tematyki, którą poruszamy na blogu. Ważne by pisać o tym, co naprawdę nas fascynuje, co sprawia, że blogowanie nie jest przykrym obowiązkiem, ale pasją, którą chcemy rozwijać.

 

Budowa tekstu i styl pisania

 

Dobrze wiemy, że dobry tekst powinien składać się z wprowadzenia, rozwinięcia i zakończenia, ale czy zawsze pilnujemy, by te trzy elementy znalazły się w naszych postach? Przyznaję, że wielokrotnie miałam problem z podsumowaniem swoich tekstów. Zakończenie jest niezwykle ważne, kiepskie lub jego brak mogą sprawić, że wysiłek włożony w pisanie postu zostanie zniweczony. Zakończenie jest podsumowaniem głównej myśli zawartej w tekście. Może zachęcać czytelników do dyskusji i dawać do myślenia, może wzbudzać emocje i motywować. Zakończenie to też idealne miejsce, by zaprosić czytelników do wspólnej rozmowy.

Styl pisania jest bardzo indywidualną sprawą, jednak na blogach używa się najczęściej stylu kolokwialnego (mówionego) i potocznego, aniżeli oficjalnej formy bezosobowej, wyszukanego naukowego słownictwa, czy długich złożonych zdań. Zazwyczaj gdy czytam swoje teksty przed ich publikacją, maksymalnie skracam każde zdanie, ponieważ mam tendencję do budowania zbyt długich, opisowych zdań. Dobrze czyta się teksty, które oparte są na osobistej historii blogera, dlatego staram się pisać posty oparte na moich doświadczeniach.

Śródtytuły i akapity

 

Śródtytuły pozwalają zorientować się czytelnikom o czym jest wpis. Zanim zdecydujemy się przeczytać dany post, zazwyczaj skanujemy go wzrokiem. Podział na akapity sprawia, że nawet bardzo długi tekst czyta się przyjemniej i szybciej. Nie ma nic gorszego niż natrafić na ścianę gęsto utkanego tekstu, nawet jeśli jest świetnie napisany, szybko nas zmęczy. Pilnuję także, by pomiędzy akapitami był odpowiedni odstęp, czasem szerszy oddzielający główne bloki tekstu – wprowadzenie, rozwinięcie, zakończenie.

Warto stosować elementy stylistyczne czcionki jak kursywa, podkreślenie czy pogrubienie, by zaakcentować najważniejsze części tekstu i przykuć uwagę czytelnika. Pogrubienie stosuję często w zakończeniu, by zachęcić Czytelników do interakcji. Lubię także stosować numerowanie i punktowanie, które ładnie porządkują dłuższe teksty.

 

Długość tekstu

 

Wszystko zależy od specyfiki bloga. U jednych sprawdzają się krótkie teksty, u innych długie, pieczołowicie przygotowane posty. Michał Szafrański autor bloga Jak oszczędzać pieniądze pisze rzadziej, ale jego posty są ponadczasowe, długie i drobiazgowo przygotowane. Natomiast Eliza autorka bloga Fashionelka, pisze krótsze lifestylowe teksty, za to codziennie daje swoim czytelnikom nową dawkę rozrywki. W moim przypadku najlepiej sprawdzają się teksty w granicach 1200 – 1500 słów. Kiedyś pisałam znacznie krócej, ale dopiero gdy zaczęłam bardziej rozwijać poruszane tematy, blog nabrał większego rozpędu. Nie warto pisać długich tekstów tylko dlatego, że bloger, którego lubimy, takie pisze. Zawsze starajmy się odnaleźć własny, unikatowy styl.

 

Czcionka i justowanie

 

Wielkość i styl czcionki ma również duże znaczenie w odbiorze tekstów. Na moim blogu wielkość czcionki wynosi 14px. Zbyt drobna czcionka będzie mało czytelna i męcząca. Przez dłuższy czas nie justowałam tekstów, ze względu na to, że trudniej je edytować w WordPressie. Wyjustowany tekst wygląda jednak estetyczniej. Wystarczy spojrzeć na artykuły w magazynach, czy teksty w książkach, które zawsze są wyjustowane.

 

Dobry podkręcony tytuł i mocny lead

 

Tytuł i lead wpływają bezpośrednio na wejścia zarówno z poziomu wyszukiwarki, jak i z kanałów społecznościowych. Dobry tytuł nie może być zbyt długi, ale powinien informować o czym jest post. Warto zwrócić uwagę, które tytuły z innych blogów/portali przykuwają naszą uwagę na tyle, by przejść do bloga.

Istnieje kilka sprawdzonych tytułów, które przyciągają uwagę czytelnika:

1. Zawierają numery

2. Listy

3. Poradniki i przewodniki

4. Odpowiadające na pytanie Jak…?

5. Metamorfoza, przed i po

6. Osobista historia

 

Dobry lead to taki, który zachęca do lektury dalszej części postu. Sama łapię się na tym, że czasem zaczynam post od słów: Dziś chciałbym Wam napisać o…, taki lead nie jest atrakcyjny, choć komunikuje o czym jest wpis. Lead ma uchylać rąbka tajemnicy i zachęcić czytelników do kliknięcia w link i przejścia na blog. Dobrym ćwiczeniem jest podejrzenie jak rozpoczynają się książki, które nas pochłonęły od pierwszego rozdziału. Zazwyczaj już w pierwszym akapicie autorzy wprowadzają nas w sam środek akcji. Kolejnym ciekawym eksperymentem jest usuwanie pierwszego zdania (lub nawet całego akapitu) z naszego tekstu, wielokrotnie okazuje się, że lepszy lead znajduje się w dalszej części postu. Spróbujcie to naprawdę działa!

Tytuł możemy też odrobinę podkręcić, pamiętając przy tym byśmy nie przesadzali z ozdobnikami.

Zobaczcie na przykładach:

Makijaż na wieczór vs 5-mintowy makijaż wieczorowy

Przepisy na zdrowe śniadania vs 10 prostych przepisów na smaczne i zdrowe śniadania

Książki na lato vs Lista najciekawszych książek na lato

Sukienka na wesele vs Jak znaleźć idealną sukienkę na wesele?

 

Zdjęcia

 

jak pisać posty na bloga

Oprawa graficzna tekstu jest niezmiernie ważna. Nawet najciekawszy tekst, podany w nieatrakcyjny sposób, nie przykuje wystarczającej uwagi czytelników. Dlatego zwracam dużą uwagę na zdjęcia, które dołączam do postów. Większość jest mojego autorstwa, rzadko posiłkuję się stockami, ale jeśli nie macie zacięcia fotograficznego, możecie wykorzystać dobrej jakości fotografie z banków darmowych zdjęć.

Zdjęcia mogą także oddzielać fragmenty tekstu. Warto umieszczać je w odpowiednich miejscach, by odbiorca czytając tekst dokładnie wiedział, do którego zdjęcia odnosi się dany akapit. Ja wstawiam zdjęcia albo tuż pod śródtytułem, albo na końcu akapitu.

 

 

Błędy i literówki

 

Czytam swoje teksty po kilka razy, a i tak nie zawsze uda mi się wyłapać wszystkie literówki. Jesteśmy ludźmi i błąd każdemu może się zdarzyć, jednak trzeba dołożyć wszelkich starań, by nie zdarzało się to często. Jeśli mamy taką możliwość odłóżmy publikację tekstu i przeczytajmy go jeszcze raz następnego dnia, zazwyczaj nasza spostrzegawczość się poprawia i jesteśmy w stanie wyłapać znacznie więcej błędów. Jeśli nie chcemy czekać z publikacją tekstu, poprośmy kogoś bliskiego, by go przeczytał.

 

Linki do powiązanych postów

 

Dobrą praktyką, która wpływa pozytywnie na statystyki i pozycjonowanie postów jest linkowanie do naszych innych wpisów. Pamiętajmy, by linki rzeczywiście były powiązane z poruszanym tematem i były przydatne dla czytelników. Nie przesadzajmy z ich ilością, post usiany linkami może odstraszać. Najchętniej klikane są naturalne linki występujące w tekście, więc zamiast napisać – o promowaniu bloga pisałam tutaj, warto podlinkować tekst pisząc –  post o promowaniu bloga pojawił się już na blogu. Lepiej klikają się linki umieszczone na początku, bądź na końcu postu.

 

Pozycjonowanie postów

 

Pozycjonujmy posty, które są charakterystyczne dla naszego bloga. Tytuł, wprowadzenie, śródtytuły budujemy w oparciu o główne słowo kluczowe. Warto umieścić je także w tekście. Zwróćmy uwagę na to, jak podpisujemy zdjęcia i uzupełnijmy atrybuty alt (tekst alternatywny) podczas dołączania zdjęć do postu. Jakiś czas temu napisałam e-booka o pozycjonowaniu bloga, możecie go pobrać i zastosować się do rad w nim zawartych. Jest całkiem przystępnie napisany.

 

Interakcja z czytelnikami i call to action

 

Należy słuchać swoich czytelników, którzy w komentarzach na blogu, czy social mediach zdradzają nam, o czym chcieliby przeczytać. Jeśli przeanalizujemy swoje posty pod kątem zaangażowania czytelników, zorientujemy się, które tematy są najchętniej czytane. Call to action, czyli wezwanie do działania, jest niezwykle ważnym elementem każdego postu. Zawsze jestem bardzo ciekawa Waszych opinii, dlatego zachęcam Was do interakcji na końcu każdego wpisu. Komentarze są przedłużeniem postu, ich jakość ma dla mnie i dla czytelników duże znaczenie.

Planowanie postów

 

jak_pisac_posty

Nieodłącznym elementem pisania postów jest ich uprzednie planowanie. Zapisuję sobie główne punkty dotyczące jakiegoś tematu w notatniku, dzięki czemu znacznie sprawniej powstają teksty i mam pewność, że żadnego z nich nie pominęłam. Mam jeden notes, w którym powstają szkice postów i tematy na przyszłe wpisy. Używam także Evernote i aplikacji Google Keep, do których mam dostęp z każdego urządzenia.

 

***

 

Dla mnie najważniejszą rzeczą w blogowaniu jest nauka. Nie zamykam się w jednym sprawdzonym schemacie, ale staram się próbować różnych stylów. Nie odrzucam tematów, bo wiem, że każdy temat, nawet ten który wydaje się nudny, można napisać tak, by zainteresował czytelników. Na przykład kiedyś recenzowałam książki w sposób, który nawet mnie się nie podobał. Kogo interesuje sucha recenzja, w której nie piszemy o osobistych korzyściach z jej przeczytania? Sama nie lubiłam takich recenzji na innych blogach, ale nie wiedzieć, czemu też takie tworzyłam. Teraz jeśli opisuję książkę to staram się przekazać czytelnikom, co po przeczytaniu danej książki mogą zyskać, lub w jaki sposób wpłynie ona na ich życie. Na przykład Lekcja z Reginą Brett na podstawie książki Bóg zawsze znajdzie Ci pracę, czy wyzwanie zdrowotne, którego podjęłam się dzięki książce Beaty Pawlikowskiej W dżunglii zdrowia, były postami, które zostały bardzo dobrze przyjęte. Dlatego uważam, że nie ma tematów, których nie da się ująć w atrakcyjny dla czytelnika sposób. Wystarczy zapytać samej siebie, czy ja chętnie przeczytałabym taki post u kogoś innego. Jeśli odpowiedź brzmi nie, to znaczy, że warto nad tematem popracować.

 

Ciekawi mnie na co zwracacie uwagę czytając posty na blogach i co sprawa, że jedne czyta się lepiej, a inne gorzej? Czy wolicie gdy dany bloger trzyma się określonej tematyki/swojej niszy, czy eksperymentuje i od czasu do czasu wrzuca tematy z pozoru nie pasujące do bloga? Jakie rodzaje postów lubicie, edukacyjne, rozrywkowe, oparte na osobistej historii blogera? Dajcie koniecznie znać!

 

Będzie mi miło jeśli podzielicie się tym postem ze swoimi znajomymi, korzystając przycisków poniżej. Bardzo dziękuję :)

Jeśli podobał Ci się wpis, proszę udostępnij go dalej. Dziękuję! :)




Podobne wpisy