fbpx

Fotografia kulinarna, czyli jak robić ładne zdjęcia jedzenia

by Dorota Zalepa
42 komentarze

W ankiecie, którą wciąż można wypełnić, prosicie o więcej postów fotograficznych, chwalicie moje zdjęcia. Bardzo się z tego cieszę, bo do fotografii na blogu przywiązuję ogromną wagę. Pomimo tego, że skończyłam kurs fotografii, staram się cały czas dokształcać na własną rękę i przede wszystkim robić jak najwięcej zdjęć.

 

W dzisiejszym wpisie chciałabym poruszyć kwestię fotografii kulinarnej, która pojawia się na blogu wraz z nowymi przepisami. Zawodowi fotografowie kulinarni używają profesjonalnego sprzętu – lamp studyjnych, teł fotograficznych, blend. Ja robię wszystkie zdjęcia w warunkach domowych, z niewielką ilością sprzętu, w trakcie i zaraz po przygotowaniu dania. Bardzo rzadko gotuję tylko po to by zrobić zdjęcie, w zasadzie chyba nigdy mi się to nie zdarzyło. Jest jednak jedna wada takich sesji. W trakcie jestem okrutnie głodna, a jak już skończę, jem zimne. Wiecie jak smakuje na przykład zimna pizza? Nie sprawdzajcie, ciepła jest zdecydowanie smaczniejsza.

 

Fotografia kulinarna – jak powstają zdjęcia potraw

Nie wiem czy wiedzieliście, ale profesjonaliści robią różne dziwne sztuczki z jedzeniem, by dobrze wyszło na zdjęciu. Na przykład do zupy wkładają gąbkę, by warzywa wystawały ponad powierzchnię zupy, albo używają pianki po goleniu jako śmietany. Ja takich sztuczek nie robię, blog to przecież nie katalog sztucznych potraw. Wraz z ilością zrobionych fotek, przebytych kursów, przeczytanych książek, wypracowałam sobie pewne zasady, które pomagają mi w stworzeniu dobrej fotografii kulinarnej. Oto one!

Światło

Nie bez powodu światło wymieniłam na pierwszym miejscu. Jest sprawą kluczową. Albo korzystamy ze światła dziennego, albo z lamp studyjnych imitujących światło dzienne. Dni są teraz znacznie krótsze i wykorzystanie światła dziennego jest coraz trudniejsze. Jeśli posiadacie statyw, będzie on teraz Waszym sprzymierzeńcem, dzięki niemu uzyskacie dłuższe czasy naświetlania, bez obawy, że zdjęcie wyjdzie rozmazane. O tym jak robić zdjęcia przy słabym świetle już pisałam, zerknijcie więc do ściągi. Zdjęcia robię tuż przy oknie, gdzie jest najjaśniej. Firanki dodatkowo rozpraszają światło, czyniąc je bardziej miękkim.

fotografia-kulinarna (2)

Blendy, lub inne płaszczyzny odbijające światło

Nie mam profesjonalnych blend, a ich funkcję całkiem dobrze pełnią dwie płyty styropianu, które doświetlają mi boki fotografowanej potrawy. Taką blendę możemy zrobić sami, wystarczy kawałek tektury obłożyć folią aluminiową.

forografia-blendy

fotografia_kulinarna2

Sprzęt

Zdjęcia robię lustrzanką – Canonem 600D i obiektywem stałoogniskowym 50 mm f/1.8. Obiektyw spisuje się bardzo dobrze, jest jasny, mogę szeroko otworzyć przysłonę i uzyskać małą głębię ostrości. Trudniej zrobić nim zdjęcie z góry, ponieważ ma dość wąski kąt widzenia i trzeba wspiąć się wysoko by objąć cały kadr. Obiektyw sprawdzi się także do fotografii portretowej. Jak na tak jasny obiektyw, jest w bardzo dobrej cenie.

tla_do_zdjec3

Zasada trójpodziału i mocne punkty na zdjęciu

Rzadko robię zdjęcia, na których fotografowana potrawa jest w centrum kadru. Chyba, że zależy mi na uzyskaniu symetrii na zdjęciu, jeśli na przykład struktura, wygląd dania układają się w charakterystyczny wzór. Przeważnie jednak staram się umieszczać fotografowany obiekt w mocnych punktach, zgodnie z zasadą trójpodziału. Trójpodział – jest podstawową zasadą kompozycji w fotografii. To nic innego jak podzielenie obrazu na trzy równe części w poziomie i w pionie za pomocą linii. Mocne punkty, to punkty przecięcia tych linii. Warto właśnie w tym miejscu umieścić obiekt, który fotografujemy. Jeśli chcecie więcej poczytać o kompozycji w fotografii, zajrzyjcie do podlinkowanego postu. Zasada trójpodziału nie dotyczy tylko fotografii kulinarnej, ale fotografii w ogóle.

fotografia-kulinarna2

Kompozycja na talerzu

Kompozycja to nie tylko mocne punkty i trójpodział, ale także estetyczne rozmieszczenie potrawy. Mniejsze porcje będą wyglądały lepiej niż talerz wypełniony po brzegi. Pilnuję, by brzegi talerza były zawsze czyste, chyba że jest to celowe działanie (na przykład wzorek z roztopionej czekolady). Przyozdabiam też danie ziołami – miętą, bazylią, tymiankiem, owocami, koperkiem.

mieta-bazylia

kanapka-z-lososiem

Kolory

To też ważny element kompozycji zdjęcia. Gadżety fotograficzne dobieram kolorami tak, by pasowały do dania. Zbyt dużo żywych kolorów, będzie odwracało uwagę od głównego obiektu. Zdjęcie możemy zrobić w jasnej, świetlistej tonacji, dodając więcej kolorów, lub ciemnej, stylizowanej na starą z użyciem na przykład srebrnych, postarzanych naczyń i sztućców.

gadzety-fotograficzne (2)

Gadżety fotograficzne

Podczas sesji na bloga, używam różnych gadżetów fotograficznych. Ciekawe dodatki dopełniają zdjęcie. Mogą to być kolorowe słomki, które tak wszyscy kochamy, ściereczki, stare sztućce. Kupuję też różne naczynia, by nie robić zdjęć wciąż w tym samym talerzu.

fotografia-kulinarna

slomki_do_zdjec

Tło

To, jakiego tła użyjecie, zależy od Waszych preferencji. Mnie najbardziej podobają się tła drewniane, szczególnie właśnie w fotografii kulinarnej. Takie tło z desek możemy zrobić własnoręcznie, wystarczy zorganizować parę desek i przemalować je na wybrany przez nas kolor. Moje tło jest dwustronne, co daje sporą oszczędność miejsca. Za tło posłużyć mogą ściereczki, serwetki, tacki, deski do krojenia, blaty stołów, panele, podłoga… Mój zestaw teł fotograficznych jest dosyć pokaźny.

tla-do-zdjec

Perspektywa

Eksperymentuję. Robię zdjęcia poziome, pionowe, z góry i pod kątem (zazwyczaj 20-45 stopni). Jeśli chcę pokazać jak prezentuje się cała potrawa, robię zdjęcie z góry. Warto też pokazać szczegóły, strukturę dania, wtedy podchodzę jak najbliżej pozwoli mi obiektyw i robię zdjęcie pod kątem.

pierogizmalinami6

pierogi_z_malinami2

Głębia ostrości

Za głębię ostrości odpowiada m.in. przysłona. Otwierając ją bardziej (zmniejszając wartość do na przykład f/1.8-2.8) uzyskamy bardziej rozmyte tło, zamykając (zwiększając jej wartość do na przykład f/7.1-11) uzyskamy większą głębię ostrości. Jeśli robię zdjęcie z góry ustawiam wyższą wartość przysłony – na przykład f/4.5, jeśli robię zdjęcie pod kątem, otwieram przysłonę do wartości na 1.8 – 2.8. Wszystko zależy do Waszych upodobań. Pokombinujcie i zobaczcie, które zdjęcie podoba Wam się bardziej.

fot_kulinarna11

fotografia-przyslona2

Etapy przygotowania

Etapy przygotowania potrawy są tak samo ważne, jak efekt końcowy, szczególnie na blogach kulinarnych. Lubię wiedzieć, jak wygląda danie w poszczególnych etapach, od razu widzę stopień trudności jego przygotowania. Możecie też zrobić zdjęcie składników, których używacie do stworzenia danej potrawy.

grzanki-mozzarella

grzanki-mozzarella3

 

Biblioteczka fotografii kulinarnej

Na koniec podrzucam kilka inspirujących linków, które pomogą Wam zgłębić wiedzę, na temat fotografii kulinarnej, oraz blogów, na których pojawiają się piękne zdjęcia potraw. Inspiracji nigdy za wiele.

 

Fotografia kulinarna – przepis na zdjęcie  Olympusa – bardzo przydatny PDF do pobrania.

Lighting tips and tricks for bloggers and photographers – gdyby ktoś chciał się zaopatrzyć w lampy i blendy.

Confession of a food photographer – autorki bloga A Beautiful Mess opowiadają o tym jak na przestrzeni lat i prowadzenia bloga, zmieniało się ich podejście do fotografii kulinarnej.

 

Blogi z piękną fotografią kulinarną:

 

 

Jeśli macie jeszcze problemy z obsługą swojej lustrzanki, nie wiecie co to ISO, przysłona, czas otwarcia migawki, zajrzyjcie do mojego mini poradnika fotografii. Możecie też pobrać poradnik w wersji PDF, wydrukować i przejrzeć na spokojnie w dowolnym momencie.

 

 

Jeśli spodobał Ci się post, zachęcam Cię do śledzenia bloga na Bloglovin, dołączenia do mnie na Facebooku lub Instagramie, a jeśli chcesz utrzymywać ze mną bardziej prywatny kontakt, zapisz się do Kameralnego Newslettera :)

 

Jeśli podobał Ci się wpis, proszę udostępnij go dalej. Dziękuję! :)




Podobne wpisy

Close