fbpx

5 polskich superfoods, które mam zawsze w kuchni

by Dorota Zalepa
24 komentarze

Często sięgamy po zagraniczne zdrowe produkty takie jak jagody goi, nasiona chia, syrop klonowy, nie doceniając naszych rodzimych bogactw. A mamy się czym pochwalić. Ja w pierwszej kolejności wybieram polską żywność. Nie tylko wspomagam polskie rolnictwo i przemysł, ale wybierając je ze sprawdzonych źródeł mogę mieć pewność, że nie są pryskane środkami konserwującymi i grzybobójczymi, by mogły przebyć tysiące kilometrów. Ponadto polskie superfoods są tańsze i łatwiej dostępne.

 

W mojej kuchni jest wiele takich produktów, ale dzisiaj chciałabym Wam napisać o kilku z nich. Są to produkty spożywcze, które na stałe zagościły w mojej kuchni. Należą do tzw. super żywności, która wpływa na nasze zdrowie. Superfoods to żywność, która jest bogata w cenne dla organizmu w składniki – witaminy, minerały, związki bioaktywne, kwasy tłuszczowe Omega 3. Spożywając ją regularnie wpływamy na nasze zdrowie i siły witalne.

 

5 polskich superfoods

 

1. Kasza jaglana

 

superfoodsMówi się, że to królowa wszystkich kasz. Ma mnóstwo dobroczynnych właściwości. Kiedyś nie lubiłam kaszy jaglanej, bo nie umiałam jej dobrze przyrządzić. Teraz nie wyobrażam sobie bez niej mojej kuchni. Z kaszy jaglanej możemy przyrządzić mnóstwo potraw. Jest świetna jako dodatek do dań obiadowych, sałatek, ale świetnie sprawdzi się na śniadanie.

Kasza jaglana oczyszcza organizm z toksyn, odśluzowuje i odkwasza organizm, wpływa na wygląd cery, włosów i paznokci, działa rozgrzewająco. Jest bogata witaminy z grupy B, żelazo, magnez, kwas foliowy, potas, krzemionkę, krzem, błonnik pokarmowy. Kasza jaglana zawiera węglowodany złożone, które uwalniane są powoli, dzięki czemu po jej spożyciu mamy energię przez wiele godzin. Kasza zawiera także sporo bardzo cennych dla naszego zdrowia antyoksydantów.

Jak ją jeść?

Jest wiele przepisów, które mówią, że kaszę jaglaną powinno się gotować w wodzie w proporcji 2:1. Ja 1 szklankę kaszy zalewam 3 szklankami wrzątku. Wcześniej należy kaszę obficie wypłukać w ciepłej wodzie i podprażyć w garnku przez 2-3 minuty, wtedy straci swój goryczkowy smak. Kaszę gotuję przez około 20 minut i staram się jej często nie mieszać by była sypka.

→ Przepis na kokosowo-bananowy budyń jaglany

 

2. Siemię lniane

 

polskie superfoodsO super właściwościach siemienia lnianego dowiedziałam się rok temu i od tamtej pory spożywam je regularnie. Dodaję do koktajli, owsianki, placków. Siemię lniane to nasiona lnu, które po zalaniu wodą pęcznieją wydzielając śluz. Taki wywar polecany jest osobom cierpiącym na problemy trawienne. Siemię lniane to bogate źródło błonnika, witamin, minerałów i kwasów Omega 3. Z nasion lnu wyciska się olej lniany. Ponieważ kwasy tłuszczowe zawarte w siemieniu lnianym są bardzo niestabilne, zaleca się kupowanie ziarenek siemienia lnianego i mielenie ich samodzielnie tuż przed przygotowaniem potrawy. Siemię lniane wpływa na pracę serca i mózgu za sprawą kwasów Omega 3, jest bogate w fitoestrogeny roślinne i lignany (najwyższa wartość wśród żywności), które regulują gospodarkę hormonalną organizmu i mają działanie antynowotworowe.

Jak je jeść?

Mielę 1-2 łyżeczki ziarenek siemienia lnianego w młynku do kawy i dorzucam do koktajli, owsianki, jaglanki, placków. Można nim posypać kanapki lub dodać do wypieków.

→ Przepisy na koktajle do wydruku

 

3. Orzechy włoskie

 

superfoodsCzęsto sięgamy po jego zagraniczny odpowiednik – orzech macadamia, a to orzech włoski jest na czele wszystkich orzechów jeśli chodzi o wartości odżywcze. Zawiera witaminy z grupy B, witaminę E, zwaną także witaminą młodości, sole mineralne – potas, fosfor, miedź, jest bogatym źródłem kwasów Omega 3, które korzystnie wpływają na pracę naszego mózgu. Zawiera spore ilości antyoksydantów, które wspomagają układ krwionośny i pracę serca, ma działanie antynowotworowe. Orzechy mają także działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i przeciwzapalne. 3 orzechy włoskie pokrywają dzienne zapotrzebowanie człowieka na kwasy Omega-3.

Jak je jeść?

Najprościej na surowo. Możemy przygotować z nich nalewkę, która wpływa korzystnie na pracę żołądka, albo dodać je do deserów, ciast i sałatek.

 

4. Aronia

 

superfoodsAronia zawiera dużą ilość antocyjanów, fenolokwasy, garbniki, pektyny, witaminę C oraz P, sole mineralne takie jak wapń, fosfor, magnez czy żelazo. Jest polecana dla osób cierpiących na nadciśnienie. Aronia zawiera naturalne przeciwutleniacze, które spowalniają procesy starzenia się organizmu oraz działają przeciwnowotworowo. Wspomaga układ odpornościowy, ponieważ jest bogatym źródłem witaminy C, wpływa korzystnie na wzrok. Kupuję ją najczęściej w postaci soku, który rozcieńczam z wodą i piję dwa razy dziennie.

Jak ją jeść?

Aronia jest świetnym owocem do przygotowania nalewek, soków, konfitur. Owoce spożywane na świeżo nie są zbyt smaczne.

 

5. Miód

 

superfoodsO dobroczynnych właściwościach miodu słyszeliśmy już wielokrotnie. Gdy tylko dopada nas przeziębienie pierwsze po co sięgamy to herbata z miodem. Mód ma właściwości antybakteryjne, regenerujące, wzmacniające odporność i odtruwające, pozytywnie wpływa na pracę serca, dodaje sił witalnych. Miód zawiera enzymy, które pochodzą z gruczołów ślinowych pszczół. Rozkładają one sacharozę na cukry proste, które są szybko przyswajane przez organizm, bezpośrednio do krwiobiegu z pominięciem wątroby, dlatego spożywanie miodu poleca się osobom wykonującym ciężkie prace fizyczne.

Właściwości miodu zależą od jego gatunku. Wyróżniamy miody nektarowe, spadziowe, mieszane. Krystalizacja miodu jest procesem naturalnym, nie zmienia ona jego właściwości prozdrowotnych. Po tym czy miód się krystalizuje można poznać, czy w procesie produkcji nie zostały dodane dodatkowe substancje utrzymujące jego płynną strukturę. Miód traci swoje wartości pod wpływem wysokiej temperatury, już w temperaturze 45 stopni enzymy zaczynają się rozkładać, dlatego ważne jest jego przechowywanie. Należy przechowywać go w ciemnym miejscu, na przykład w szafce, by nie narażać go na działanie promieni słonecznych, w szczelnie zamykanych szklanych pojemnikach.

Jak go jeść?

Możemy dodawać go do herbaty lub kawy zamiast cukru. Należy jednak pamiętać, by napój nie był gorący. Poleca się rozpuszczanie 2 łyżeczek miodu w szklance letniej wody i zostawianie jej na noc pod przykryciem. Rano taki napój wypijamy na czczo. Procedura ta wzmaga działanie antybakteryjne miodu i wzmacnia organizm. Z miodu możemy przygotować też napój izotoniczny, który doda nam energii podczas uprawnia sportów. Wystarczy rozpuścić łyżkę miodu w wodzie, dodać wyciśnięty sok z połówki cytryny i szczyptę soli.

 

Lista superfoods jest długa i dochodzą do niej wciąż nowe produkty. Do super żywności zaliczamy przede wszystkim żywność naturalną, która nie jest przetworzona, jest bogata w składniki odżywcze i korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Na liście super żywności znajdują się zarówno polskie jak i zagraniczne produkty. Jestem pewna, że w Waszej kuchni znajdzie się sporo takiej żywności. Bez jakich zdrowych produktów nie wyobrażacie sobie swojej diety? Spożywanie jakich produktów wpływa korzystnie na Wasze zdrowie? A może znacie jakieś fajne przepisy z użyciem super zdrowej żywności?

 

Jeśli podobał Ci się wpis, proszę udostępnij go dalej. Dziękuję! :)




Podobne wpisy